Pædagogisk ledelse er faglig ledelse

Af: Susanne Ploug Sørensen, Mai-Britt Herløv Petersen
380,00 kr
På lager
ISBN
9788771582857
Pædagogisk ledelse er faglig ledelse handler om ledelse af læring, via synlig pædagogisk ledelse.  Pædagogisk ledelse er afgørende for, at eleverne og de studerende rykker sig rent fagligt. I bogen defineres pædagogisk ledelse som faglig ledelse af elevers og studerendes læring, men også som faglig ledelse af medarbejdernes læring og kompetenceudvikling. Undervisernes faglige kompetenceudvikling er afgørende for elevers og studerendes læring, eftersom undervisernes engagement, faglige læring og lærer-elev-relationen er den allervigtigste enkelte faktor af betydning for læring og trivsel. 

Bogen bygger på to principper:
1) Princippet om læring i centrum, hvilket kræver pædagogisk ledelse som faglig ledelse og
2) princippet om distribueret ledelse, hvilket betyder pædagogisk ledelse som en to-vejs-kommunikation, der finder sted overalt i organisationen. 
Pædagogisk ledelse er altså kernen i den ledelsesmæssige opgaveløsning på enhver skole eller uddannelsesinstitution, der har elevernes og de studerendes læring i centrum. Derudover indbefatter den ledelsesmæssige opgaveløsning strategisk ledelse, administrativ ledelse og personaleledelse. Den pædagogiske ledelsesopgave skal derfor primært rettes mod elevernes læring og resultater, og den skal bygge på forskningsevidens, didaktiske metoder og praksisevidens, der kan give viden om elevernes læringsresultater. 

Udover gode råd til lederen introducerer bogen:
· praksistrekanten  – en model for ledelse af pædagogisk praksis på tre niveauer
· en firefeltsmodel, der kan rammesætte et inkluderende læringsmiljø
· modeller for faglig udvikling
· en skabelon for feedbackgivning og coaching samt særlige spilleregler for at indgå i sådanne samtaler
· de ledelsesmæssige udfordringer i forbindelse med ledelse af tværprofessionelle medarbejdere
· indsatsteorimodellen, der kan anvendes af skolens forskellige team i forbindelse med mindre udviklingsprojekter
· effektevalueringsmodellen, der fokuserer på effekten af en given indsats
· videnskabsteoriens ABC, en videnskabsteoretisk model til forståelse af viden og videnstilblivelse til brug for kritisk stillingtagen til forskning og litteratur om pædagogisk ledelse. 

Bogen henvender sig til skoleledere og ledere af uddannelsesinstitutioner, studerende på diplomuddannelser og kompetenceudviklende kurser, ledere af afdelinger, teams, projekter og koordinatorer samt lærere og undervisere på læreruddannelserne, efter- og videreuddannelse af både lærere og pædagoger samt diplomuddannelser i skoleledelse.
Specifikationer
Undertitel fordi læring er i centrum
Forfatter Susanne Ploug Sørensen, Mai-Britt Herløv Petersen
Forlag Dansk Psykologisk Forlag A/S
Indbinding Hæftet
Thema koder Ledelse og ledelsesteknikker
Varegruppe Erhverv, div.
Ekspedition DBK
Udgivelsesdato 5. nov. 2015
Sideantal 300
Bredde 152
Højde 225
Dybde 27
Vægt 679
Første udgave 2015
Oplagsdato 30. jan. 2017
Oplag 2
Udgave 1
ISBN-13 9788771582857
ISBN-10 8771582851
EAN 9788771582857
Sprog dan
Orignalsprog dan
Omslagsgrafiker Helle Jensen
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.