Pædagogisk psykologi
287,50 kr
503
ISBN
9788772814537
Pædagogisk psykologi - Motivation, identitet og læring
Denne bog om pædagogisk psykologi giver et ambitiøst og grundigt indblik i fire væsentlige, aktuelle pædagogisk-psykologiske retninger: Et sociokulturelt blik, et neopositivistisk blik, et humanistisk og eksistenspsykologisk blik samt et selvpsykologisk blik. Til sidst skabes et overblik. Bogen har fokus på motivation, identitet og læring.
På forsiden ses en flyvende sommerfugl, der metaforisk fortæller, at de fire udvalgte retninger hver især har deres særlige position og videnskabsteoretiske udgangspunkt, der dog i et klogt samspil kan få sommerfuglen til at flyve. Forfatterne er således i deres beskrivelser og fortolkninger af de teoretiske retninger åbne for integration af de forskellige ståsteder. Samtidig bruges sommerfuglen som model til at vise de teoriretninger, der ligger udenfor dem, der er taget med i denne bog.
Når læseren får blik for de forskellige psykologiske skoler - og både selvstændigt og i samspil med andre - vurderer den præsenterede viden, argumentationernes indsigter og kapitlernes erkendelser, vil læseren også være i gang med at anvende indsigterne i egen praksis. Først da flyver sommerfuglen.
Bogen henvender sig primært til lærere og lærerstuderende, men kan også med fordel læses af andre professionsudøvere og studerende på professionshøjskolerne og universiteterne.
Denne bog om pædagogisk psykologi giver et ambitiøst og grundigt indblik i fire væsentlige, aktuelle pædagogisk-psykologiske retninger: Et sociokulturelt blik, et neopositivistisk blik, et humanistisk og eksistenspsykologisk blik samt et selvpsykologisk blik. Til sidst skabes et overblik. Bogen har fokus på motivation, identitet og læring.
På forsiden ses en flyvende sommerfugl, der metaforisk fortæller, at de fire udvalgte retninger hver især har deres særlige position og videnskabsteoretiske udgangspunkt, der dog i et klogt samspil kan få sommerfuglen til at flyve. Forfatterne er således i deres beskrivelser og fortolkninger af de teoretiske retninger åbne for integration af de forskellige ståsteder. Samtidig bruges sommerfuglen som model til at vise de teoriretninger, der ligger udenfor dem, der er taget med i denne bog.
Når læseren får blik for de forskellige psykologiske skoler - og både selvstændigt og i samspil med andre - vurderer den præsenterede viden, argumentationernes indsigter og kapitlernes erkendelser, vil læseren også være i gang med at anvende indsigterne i egen praksis. Først da flyver sommerfuglen.
Bogen henvender sig primært til lærere og lærerstuderende, men kan også med fordel læses af andre professionsudøvere og studerende på professionshøjskolerne og universiteterne.
Undertitel | motivation, identitet og læring |
---|---|
Forlag | Dafolo |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Antologier: generelt, Uddannelsesfilosofi og uddannelsesteori |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DAF |
Udgivelsesdato | 4. sep. 2009 |
Sideantal | 159 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2009 |
Oplagsdato | 4. sep. 2009 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788772814537 |
ISBN-10 | 8772814535 |
EAN | 9788772814537 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |