Pædagogiske teorier
225,00 kr
Forventes at udkomme i uge 33
ISBN
9788778422989
En af seminariernes mest benyttede lærebøger i 5. udgave. Redaktionen bag den ny udgave er Jens Rasmussen, Professor, Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Pædagogiske teorier præsenterer teorier om og for pædagogisk praksis. Teorierne fremstilles sådan, at de er befordrende for forståelsen af pædagogiske forhold og for handling i pædagogiske sammenhænge.
I 5. udgave er en række artikler revideret og bragt up to date af redaktion og forfattere, og udgaven er udvidet med nye artikler om almen pædagogik, medborgerskabspædagogik, klasseledelse, skoleledelse, undervisningsdifferentiering, blended learning og anerkendende pædagogik.
Bogen henvender sig til pædagoger, lærere og studerende ved pædagog- og læreruddannelserne.
Teorier kan man tilegne sig, men de skal afprøves i praksis. Derfor er det vigtigt, at den studerende allerede under indlæringen selv overvejer, hvordan teorierne kan anvendes.
Forord
Kapitel 1 Almen pædagogik – pædagogikkens grundlæggende spørgsmål af Alexander von Oettingen
Kapitel 2 Medborgerskabspædagogik – et konfliktfelt af Hans Dorf
Kapitel 3 Udvikling, lære- og undervisningsvirksomhed – eksemplificeret ved to drenges udvikling af motiver af Mariane Hedegaard
Kapitel 4 Waldorfpædagogikken – en indføring i Rudolf Steiners pædagogik af PoulSvendsen
Kapitel 5 Celestin Freinets pædagogik af Poul Svendsen
Kapitel 6 En behavioristisk og adfærdsmodificerende pædagogik af Niels Bjerre Andersen
Kapitel 7 Teorier om kognitiv udvikling som inspiration for pædagogikken af Hans Vejleskov
Kapitel 8 Radikal og operativ konstruktivisme af Jens Rasmussen
Kapitel 9 Klasseledelse af Per Fibæk Laursen
Kapitel 10 Skoleledelse af Lars Qvortrup
Kapitel 11 Mesterlære som læringsform af Klaus Nielsen
Kapitel 12 Tosprogethedspædagogik af Anne Holmen
Kapitel 13 Den lærende organisation af Lars Qvortrup
Kapitel 14 Tænkningens og læringens stil – forskellige måder at tænke og lære på af Peter Andersen
Kapitel 15 Howard Gardners intelligensteori og pædagogik af Hans Henrik Knoop
Kapitel 16 Læseundervisning – teorier og indsigt af Carsten Elbro
Kapitel 17 Undervisningsdifferentiering af Jens Rasmussen
Kapitel 18 Blended learning af Karsten Gynther
Kapitel 19 Anerkendelse i pædagogikken af Tom Richie
Hvem er forfatterne?
Forlag | Billesø & Baltzer |
---|---|
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Antologier: generelt, Uddannelsesfilosofi og uddannelsesteori |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 15. aug. 2012 |
Sideantal | 318 |
Bredde | 160 |
Højde | 231 |
Dybde | 19 |
Vægt | 489 |
Første udgave | 0 |
Oplagsdato | 15. aug. 2012 |
Oplag | 1 |
Udgave | 5 |
ISBN-13 | 9788778422989 |
ISBN-10 | 8778422981 |
EAN | 9788778422989 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |