Pædagogprofessionens historie og aktualitet
248,75 kr
På lager
ISBN
9788793060241
Med det moderne gennembrud indledes en række brydninger i børnehavepædagogikkens historie. Ud røg i første omgang de gamle asylers mål om at ’åbne børnenes hjerter for fromhed og gudsfrygt’. Ind kom Fröbels pædagogik, der i Danmark hurtigt skulle blive forbundet med tidens nye videnskabelige idealer for børne-og udviklingspsykologi.
Siden har pædagogiske ideer, teorier og ideologier tørnet sammen. Centralt i dette bind står striden om grundlaget for pædagogfagets viden. På tværs af historien behandles fire afgrænsede perioder fra 1870 til i dag.
Vi følger de dominerende aktører og deres ideer i moderniseringen af Fröbels tænkning og i bruddet med den, efterhånden som Montessoris udviklingspædagogik vinder udbredelse i 1920’ernes Danmark. Vi overværer kampen mellem 1960’ernes vækstpædagogik og de nye og mere strukturerede former for børnepædagogik, der i 70’erne sætter temaet ’socialisering’ i centrum. Endelig får vi indblik i det fokus på læring og kompetenceudvikling, der har præget synet på børn og barndommen siden midten af 1990’erne.
Bogens forfattere: Søs Bayer, Bjørn Hamre, Anette Eklund Hansen, Christian Sandbjerg Hansen, Jens Erik Kristensen
Undertitel | Bind 2, Kald og kundskab. Brydninger i børnehavepædagogikken 1870 til 2015. |
---|---|
Forfatter | Søs Bayer, Jens Erik Kristensen m.fl. |
Forlag | U Press |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Antologier: generelt, Førskoler og børnehaver |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 5. maj 2015 |
Sideantal | 239 |
Bredde | 176 |
Højde | 241 |
Dybde | 16 |
Vægt | 524 |
Første udgave | 2015 |
Oplagsdato | 5. maj 2015 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788793060241 |
ISBN-10 | 8793060246 |
EAN | 9788793060241 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |