Pædagogprofessionens historie og aktualitet

Af: Jens Erik Kristensen m.fl.
298,75 kr
På lager
ISBN
9788793060234
Ophold i institutioner er blevet et vilkår for danske børn. Over 95 % af os tilbringer barndommen i vuggestuer, børnehaver, aldersintegrerede institutioner eller dagpleje, før vi kommer i skole. Hvor stammer denne konstellation mellem familien, børneinstitutionen og skolen fra? hvorfor opstod den? Og hvordan har den udviklet sig?   

Pædagogprofessionen får med denne bog et Danmarkshistorisk løft. Dens udvikling viser sig at være vævet sammen med den bredere historie om ændrede børnesyn og familiesyn, fattigdom og klassekamp, kønsroller og kvindekamp, befolkningspolitik, sundheds-og socialpolitik, familiepolitik og børnepolitik – kort sagt statens forhold til befolkningens børn.  

I dette bind tegnes de lange linjer i børnehavens og pædagoggerningens historie fra de første asyler i 1820’erne og de første børnehaver fra 1871 over de tidligste uddannelsesinitiativer i årene omkring 1900, videre til Dagtilbudsloven i 2007 og frem til den seneste reform af pædagoguddannelsen i 2014. 

Bogens forfattere: Hanne Marlene Dahl, Anette Eklund Hansen, Christian Sandbjerg Hansen, Jens Erik Kristensen
Specifikationer
Undertitel Bind 1, Kamp og status. De lange linjer i børnehaveinstitutionens og pædagogprofessionens historie 1820 til 2015
Forfatter Jens Erik Kristensen m.fl.
Forlag U Press
Indbinding Hæftet
Thema koder Antologier: generelt, Førskoler og børnehaver
Varegruppe Pædagogik, Børn og forældre
Ekspedition DBK
Udgivelsesdato 5. maj 2015
Sideantal 327
Bredde 175
Højde 241
Dybde 22
Vægt 704
Første udgave 2015
Oplagsdato 5. maj 2015
Oplag 1
Udgave 1
ISBN-13 9788793060234
ISBN-10 8793060238
EAN 9788793060234
Sprog dan
Orignalsprog dan
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.