Peripheral Insider
185,00 kr
500
ISBN
9788772899671
Denne bog handler om eksilkunstnere og deres kunst, og om hvordan eksilkunstnere modtages i deres nye samfund.
Hvorfor møder eksilkunstnere så mange forhindringer i vestlig kultur? Hvorfor gør det sig især gældende i Skandinavien, når multi-kulturalismen er så vigtig en del af den internationale kunstscene?
Bogen tager afsæt i den tese fra Edward Said´s indflydelsesrige bog Orientalism (1978), at de vestlige kolonimagter gennem 1800-tallet systematisk sondrede mellem ""vestlig kunst"" og ""de andres kunst"" og således skabte et hierarki, hvor kunst produceret i Orienten fik inferiør status i forhold til vestlig kunst. Edward Said´s tese har skabt en helt ny diskurs i kunstverdenen, bl. a. kendt som internationalism, der er denne bogs helt centrale begreb.
Bogen er struktureret i to hoveddele: Discourses, som har en teoretisk og analytisk karakter, og positions, hvor fokus er sociologiske, kulturpolitiske og erfaringsbaserede positioner. Bogen rummer i alt 12 bidrag, der tegner et nuanceret og overraskende billede af en spændende kulturteoretisk og kulturpolitisk situation.
Bidragyderne er såvel univeristetsansatte kunsthistorikere, antropologer og sociologer som praktiserende kuratorer og kunstkritikere: Khaled D. Ramadan, Stine Høxbroe, Stine Høholt, Staffan Schmidt, Bülent Diken, Carsten Bagge Laustsen, Anders Michelsen, Naseem Khan, Gavin Jantjes, Ria Lavrijsen, Y. Raj Isar samt Tabish Khair.
Hvorfor møder eksilkunstnere så mange forhindringer i vestlig kultur? Hvorfor gør det sig især gældende i Skandinavien, når multi-kulturalismen er så vigtig en del af den internationale kunstscene?
Bogen tager afsæt i den tese fra Edward Said´s indflydelsesrige bog Orientalism (1978), at de vestlige kolonimagter gennem 1800-tallet systematisk sondrede mellem ""vestlig kunst"" og ""de andres kunst"" og således skabte et hierarki, hvor kunst produceret i Orienten fik inferiør status i forhold til vestlig kunst. Edward Said´s tese har skabt en helt ny diskurs i kunstverdenen, bl. a. kendt som internationalism, der er denne bogs helt centrale begreb.
Bogen er struktureret i to hoveddele: Discourses, som har en teoretisk og analytisk karakter, og positions, hvor fokus er sociologiske, kulturpolitiske og erfaringsbaserede positioner. Bogen rummer i alt 12 bidrag, der tegner et nuanceret og overraskende billede af en spændende kulturteoretisk og kulturpolitisk situation.
Bidragyderne er såvel univeristetsansatte kunsthistorikere, antropologer og sociologer som praktiserende kuratorer og kunstkritikere: Khaled D. Ramadan, Stine Høxbroe, Stine Høholt, Staffan Schmidt, Bülent Diken, Carsten Bagge Laustsen, Anders Michelsen, Naseem Khan, Gavin Jantjes, Ria Lavrijsen, Y. Raj Isar samt Tabish Khair.
Undertitel | Perspectives on Contemporary Internationalism in Visual Culture |
---|---|
Forfatter | Khaled D. Ramadan |
Forlag | Museum Tusculanum |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Antologier: generelt, Kunstteori |
Varegruppe | Kunst |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 12. apr. 2007 |
Sideantal | 240 |
Bredde | 161 |
Højde | 239 |
Dybde | 16 |
Vægt | 499 |
Første udgave | 0 |
Oplagsdato | 12. apr. 2007 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788772899671 |
ISBN-10 | 8772899670 |
EAN | 9788772899671 |
Sprog | eng |
Orignalsprog | eng |
Illustreret i farver/sh | Nej |