Perspektiver på specialpædagogik
Perspektiver på specialpædagogik omhandler en række grundlæggende spørgsmål inden for det specialpædagogiske område: Hvad forstår vi ved ulighed og afvigelse? Hvad betyder det at diagnosticere et barn med vanskeligheder? Er der i det hele taget behov for en særlig pædagogik, eller kan den almindelige pædagogik udvikles til at håndtere og rumme de specielle børn? Hvordan man svarer på spørgsmål som disse afhænger af, hvilket perspektiv man anlægger på specialpædagogik.
I bogen præsenteres tre forskellige perspektiver: den kom¬pen¬sa¬toriske, den kritiske og det såkaldte dilemma¬perspektiv.
Perspektiver på specialpædagogik er den første udgivelse i serien Specialpædagogik, som primært retter sig mod læreruddannelsens linjefag i specialpædagogik og diplomuddannelsen inden for området. Men også studerende inden for andre pædagogiske og psykologiske fagområder og videregående uddannelser kan med fordel inddrage seriens udgivelser. Serien kan læses i dialog og samspil med forlagets udgivelsesrække om læsningens og skrivningens didaktik Læsevejlederen.
Forfatter | Claes Nilholm |
---|---|
Forlag | Forlaget Klim |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Specialundervisning |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 1. maj 2010 |
Sideantal | 139 |
Bredde | 157 |
Højde | 226 |
Dybde | 13 |
Vægt | 287 |
Første udgave | 2010 |
Oplagsdato | 1. maj 2010 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Specialpædagogik |
ISBN-13 | 9788779553736 |
EAN | 9788779553736 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Oversætter | Ib Høy Hansen |
Omslagsgrafiker | Joyce Grosswiler |
Illustreret i farver/sh | Nej |