Professionsdannelse på tværs

Af: Hans Henrik Hjermitslev, Thomas Rohde Skovdal Albrechtsen & Bo Morthorst Rasmussen
395,00 kr
På lager
ISBN
9788757436983
Folkeskolereformen fra 2014 har stillet øgede krav til det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagoger og til skoleledelsens evne til at organisere samarbejdet og etablere en åben skole i samspil med det omgivende samfund.

Dette øgede samarbejde betyder, at det er vigtigt at diskutere læreres, pædagogers og skolelederes professionsdannelse, da viden om de enkelte professioners faglighed og identitet skaber grundlaget for et optimalt tværprofessionelt samarbejde.

I denne antologi undersøger en række forskere professionsdannelse og samarbejde i den nye folkeskole. Bogen tilbyder dermed viden om og værktøjer til folkeskolens parter, så de i højere grad kan forstå hinandens udgangspunkter og således også forbedre skolens praksis.


Indhold
Forord
Kapitel 1. Indledning: Professionsdannelse i den nye folkeskole
Hans Henrik Hjermitslev, Thomas R.S. Albrechtsen og Bo Morthorst Rasmussen

DEL 1. Historiske og teoretiske perspektiver
Kapitel 2. Fra kald til konkurrencestat – Pædagogernes og lærernes professionsdannelse i det 20. og 21. århundrede
Hans Henrik Hjermitslev
Kapitel 3. Professionsdannelse og tværprofessionel teori og forskning
Bo Morthorst Rasmussen 

DEL 2. Samarbejde mellem lærere og pædagoger
Kapitel 4. Pædagogers samarbejde med lærerne – Paradokser mellem skolepraksis og skolereformen fra 2014 
Cristina Daniela Gulløv
Kapitel 5. Dramapædagogik som et fælles mål for det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagoger
Bolette Kvist
Kapitel 6. Både lærere og pædagoger underviser og opdrager!
Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst Rasmussen
Kapitel 7. Lærer-pædagog-samarbejdet kan bidrage til at løfte dannelsesopgaven i skolen
Rikke Osbahr Ebsen
Kapitel 8. Et socialkonstruktionistisk blik på pædagoger og læreres forståelser af egen og hinandens faglighed
Lene Krogstrup Jakobsen
Kapitel 9. Samarbejde om børns deltagelse
Christina Holm Poulsen

DEL 3. Organisation og ledelse
Kapitel 10. Mellem skole og forvaltning – hvordan skoleledere skaber mening ud af kommunal professionsdannelse
Thomas R.S. Albrechtsen og Michael Normann Christiansen
Kapitel 11. Ingen ledelse og intet målrettet tværprofessionelt  samarbejde uden følgeskab!
Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst Rasmussen
Kapitel 12. Den uformelle kommunikation har stor betydning for det tværprofessionelle samarbejde i skolen
Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst Rasmussen

DEL 4. Skolen i samfundet
Kapitel 13. Den åbne og den lukkede skole
Alexander von Oettingen
Kapitel 14. 1+1=3 – Om potentialer i samarbejdet mellem folkeskolelærere og musikskolelærere
Else Marie Okkels
Kapitel 15. Tidlig literacy på tværs
Lene Illum Skov
Kapitel 16. Samarbejde på tværs – netværk og fællesskaber i børnehøjde
Betina Lykke Bergmann, Connie Kock og Elin Holm Rasmussen
Bidragydere
Specifikationer
Undertitel Samarbejde og faglighed i og omkring den nye folkeskole
Forfatter Hans Henrik Hjermitslev, Thomas Rohde Skovdal Albrechtsen & Bo Morthorst Rasmussen
Forlag Djøf Forlag
Indbinding Hæftet
Thema koder 2010 til 2019, Arbejdsforhold, sundhed og sikkerhed, Danmark, For erhvervsfaglig uddannelse, Grundskoler og skoler for mellemtrinnet, Kompetenceudvikling, Læreruddannelse, Uddannelsesstrategier og uddannelsespolitik, Uddannelsessystemer og uddannelsesstruktur, Undervisningspersonale
Varegruppe Erhverv, div.
Ekspedition DBK
Udgivelsesdato 15. nov. 2017
Sideantal 380
Bredde 155
Højde 230
Dybde 20
Vægt 682
Første udgave 2017
Oplagsdato 1. mar. 2018
Oplag 2
Udgave 1
ISBN-13 9788757436983
ISBN-10 8757436983
EAN 9788757436983
Sprog dan
Orignalsprog dan
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.