Reformpædagogikken revitaliseret
228,75 kr
På lager
ISBN
9788771293586
Erling Lars Dales bidrag til udvikling af pædagogisk tænkning og forskning i Norge og Danmark er iøjnefaldende og omfattende.
Hans vedholdende engagement, samfundskritiske og selvkritiske opmærksomhed, alsidighed og grundighed har kvalificeret – og kan stadig gøre det – den danske uddannelsesdiskussion på alle niveauer i uddannelsessystemet. Dale leverer analyser, kategorier og bud på løsninger, som fører til både ny indsigt, nye diskussionsoplæg og velovervejede nye handlemuligheder.
Denne bog er en dansk introduktion til Dales norske udgivelser fra 1999 til 2011 – bøger, der ikke foreligger i dansk oversættelse. I indledningen præsenteres Dales teoretiske pointer og forskning med fokus på de temaer og problemstillinger, hvor Dale i særlig grad kan spejle og inspirere dansk pædagogisk tænkning. Bogen består herefter af en indføring i ti af Dales bøger, som er samlet under tre hovedoverskrifter: ’Skolereformer i kundskabssamfundet’, ’Fællesskolen – fra reproduktion af social ulighed til skolefaglig læring for alle’ og ’Uddannelsesvidenskab og pædagogik’.
Bogen henvender sig til alle med ansvar for og interesse i uddannelsespolitik, pædagogisk forskning, pædagogisk teori og pædagogisk praksis. Håbet er, at denne introducerende bog vil tilskynde læseren til at opsøge de norske udgivelser, som fortjener at blive læst i deres helhed.
Hans vedholdende engagement, samfundskritiske og selvkritiske opmærksomhed, alsidighed og grundighed har kvalificeret – og kan stadig gøre det – den danske uddannelsesdiskussion på alle niveauer i uddannelsessystemet. Dale leverer analyser, kategorier og bud på løsninger, som fører til både ny indsigt, nye diskussionsoplæg og velovervejede nye handlemuligheder.
Denne bog er en dansk introduktion til Dales norske udgivelser fra 1999 til 2011 – bøger, der ikke foreligger i dansk oversættelse. I indledningen præsenteres Dales teoretiske pointer og forskning med fokus på de temaer og problemstillinger, hvor Dale i særlig grad kan spejle og inspirere dansk pædagogisk tænkning. Bogen består herefter af en indføring i ti af Dales bøger, som er samlet under tre hovedoverskrifter: ’Skolereformer i kundskabssamfundet’, ’Fællesskolen – fra reproduktion af social ulighed til skolefaglig læring for alle’ og ’Uddannelsesvidenskab og pædagogik’.
Bogen henvender sig til alle med ansvar for og interesse i uddannelsespolitik, pædagogisk forskning, pædagogisk teori og pædagogisk praksis. Håbet er, at denne introducerende bog vil tilskynde læseren til at opsøge de norske udgivelser, som fortjener at blive læst i deres helhed.
Undertitel | Erling Lars Dales bidrag |
---|---|
Forfatter | Kirsten Krogh-Jespersen, Preben Olund Kirkegaard, Benedikte Vilslev Petersen |
Forlag | Klim |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Antologier: generelt, Biografier, sande fortællinger og ikkefiktiv prosa, Uddannelsesfilosofi og uddannelsesteori |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 20. feb. 2014 |
Sideantal | 0 |
Bredde | 159 |
Højde | 227 |
Dybde | 18 |
Vægt | 335 |
Første udgave | 2014 |
Oplagsdato | 20. feb. 2014 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Pædagogiske Linjer |
ISBN-13 | 9788771293586 |
ISBN-10 | 8771293582 |
EAN | 9788771293586 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Omslagsgrafiker | Joyce Grosswiler |
Illustreret i farver/sh | Nej |