Religion, skole og kulturel integration i Danmark og Sverige
247,50 kr
På lager
ISBN
9788763504317
I bogen ses integration oppefra - som en opgave for de to stater, Danmark og Sverige. Det er de offentlige, nationale undervisningssystemer, der forener befolkningerne, og bogens ærinde er først og fremmest at give rum for at overveje, hvordan religionsundervisningen kan medvirke til, at eleverne bliver gode demokrater. Denne linje følges i den danske kristendoms- og religionsundervisning fra Kvalitetsudviklingsprojektet i 1994 til Fælles Mål i 2004. Også undervisningen i gymnasieskolen bliver behandlet, og der gøres rede for religionsundervisningens frihedsgrader, idet opmærksomheden især rettes mod religiøse friskoler i Danmark og Sverige.
En lang række forskere og skolefolk mødes i bogen for at give et systematisk overblik over religionernes status i Europa i almindelighed og Danmark og Sverige i særdeleshed. Det er engagerede folk med forskellige agendaer, og billedet tegner sig yderligere broget på grund af kirkernes forskellige stilling i Danmark og Sverige.
Bogen rejser tillige en række spørgsmål: Hvorledes kan man i Øresundsregionen, som i stigende grad er et flerreligiøst område, gennem skolevæsenet fremme integrationsprocessen og sikre ligeværdighed mellem livstolkninger og religiøse værdier? Hvordan kan religionsundervisningen i Sverige og Danmark bidrage til den gensidige forståelse og respekt mellem tilhængere af forskellig tro? Bør faget kristendomskundskab i den danske folkeskole med dette for øje skifte navn til »religion«?
Bogens 19 bidrag stiller skarpt på disse spørgsmål og vil være velegnet til temalæsninger ved universiteter og læreruddannelser og vil være en nyttig opslagsbog for elever på gymnasier og voksenuddannelsescentre.
Bidragene er skrevet af både danske og svenske forsker
En lang række forskere og skolefolk mødes i bogen for at give et systematisk overblik over religionernes status i Europa i almindelighed og Danmark og Sverige i særdeleshed. Det er engagerede folk med forskellige agendaer, og billedet tegner sig yderligere broget på grund af kirkernes forskellige stilling i Danmark og Sverige.
Bogen rejser tillige en række spørgsmål: Hvorledes kan man i Øresundsregionen, som i stigende grad er et flerreligiøst område, gennem skolevæsenet fremme integrationsprocessen og sikre ligeværdighed mellem livstolkninger og religiøse værdier? Hvordan kan religionsundervisningen i Sverige og Danmark bidrage til den gensidige forståelse og respekt mellem tilhængere af forskellig tro? Bør faget kristendomskundskab i den danske folkeskole med dette for øje skifte navn til »religion«?
Bogens 19 bidrag stiller skarpt på disse spørgsmål og vil være velegnet til temalæsninger ved universiteter og læreruddannelser og vil være en nyttig opslagsbog for elever på gymnasier og voksenuddannelsescentre.
Bidragene er skrevet af både danske og svenske forsker
Forlag | Museum Tusculanum |
---|---|
Indbinding | Hæftet |
Varegruppe | Religion |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 27. jan. 2006 |
Sideantal | 389 |
Bredde | 150 |
Højde | 210 |
Dybde | 27 |
Vægt | 575 |
Første udgave | 0 |
Oplagsdato | 24. jan. 2006 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Chaos. Særnummer |
ISBN-13 | 9788763504317 |
ISBN-10 | 8763504316 |
EAN | 9788763504317 |
Sprog | mul |
Illustreret i farver/sh | Nej |
Undskyldningskode | 96 | ![]() |
---|---|---|
BoghandelensVaregruppe | Religion | ![]() |
EkspeditionsID | 1 | ![]() |
Varetype | 1 | |
Materialekode | Papir-bog | |
EANBeregnet | 9788763504317 | ![]() |
ISBN | 87-635-0431-6 | |
BOPISBN13 | 9788763504317 | |
Bogklubbog | ikke bogklubbog/vare. | |
Subskriptionsbog | ikke subskriptionsbog | |
Er varen til videresalg | Yes | ![]() |
Titel | Religion, skole og kulturel integration i Danmark og Sverige | ![]() |
Varetekst | Religion, skole og kulturel integration i D; Chaos¤Særnummer | ![]() |
Varetekst_Låst | Nej / ikke låst | |
Serietitel | Chaos¤Særnummer | ![]() |
Titel_Del_Hovedtitel | Religion, skole og kulturel integration i Danmark og Sverige | |
EkspeditionsVaretekst | Religion, skole og kulturel integration i Danmark og Sverige | ![]() |
BookScan-Titel | Religion, skole og kulturel integration i Danmark og; Chaos. Særnummer | |
Ombyttes | No | |
Kan returneres | No | |
Kædetitel | False | |
Emneord | integration ¤religion¤kirke og stat ¤religionsundervisning ¤folkeskolen ¤gymnasieskolen ¤Danmark ¤Sverige ¤Øresundsregionen | |
Forlagstekst | I bogen ses integration oppefra - som en opgave for de to stater, Danmark og Sverige. Det er de offentlige, nationale undervisningssystemer, der forener befolkningerne, og bogens ærinde er først og fremmest at give rum for at overveje, hvordan religionsundervisningen kan medvirke til, at eleverne bliver gode demokrater. Denne linje følges i den danske kristendoms- og religionsundervisning fra Kvalitetsudviklingsprojektet i 1994 til Fælles Mål i 2004. Også undervisningen i gymnasieskolen bliver behandlet, og der gøres rede for religionsundervisningens frihedsgrader, idet opmærksomheden især rettes mod religiøse friskoler i Danmark og Sverige. En lang række forskere og skolefolk mødes i bogen for at give et systematisk overblik over religionernes status i Europa i almindelighed og Danmark og Sverige i særdeleshed. Det er engagerede folk med forskellige agendaer, og billedet tegner sig yderligere broget på grund af kirkernes forskellige stilling i Danmark og Sverige. Bogen rejser tillige en række spørgsmål: Hvorledes kan man i Øresundsregionen, som i stigende grad er et flerreligiøst område, gennem skolevæsenet fremme integrationsprocessen og sikre ligeværdighed mellem livstolkninger og religiøse værdier? Hvordan kan religionsundervisningen i Sverige og Danmark bidrage til den gensidige forståelse og respekt mellem tilhængere af forskellig tro? Bør faget kristendomskundskab i den danske folkeskole med dette for øje skifte navn til »religion«? Bogens 19 bidrag stiller skarpt på disse spørgsmål og vil være velegnet til temalæsninger ved universiteter og læreruddannelser og vil være en nyttig opslagsbog for elever på gymnasier og voksenuddannelsescentre. Bidragene er skrevet af både danske og svenske forskere og udkommer som et særnummer af tidsskriftet CHAOS (ISSN 0108 4453). Bidragydere: Jonas Alwall, teol dr i religionssociologi vid Lunds universitet och prefekt för Institutionen för socialt arbete. Peter Birkelund Andersen, mag.art., ph.d., lektor ved Københavns Universitet, Institut for tværkulturelle og regionale studier - sprog, religion og samfund, Afdelingen for religionshistorie. Per Bregengaard, cand.mag., uddannelses- og ungdomsborgmester i Københavns Kommune. Mette Buchardt, cand.theol., ph.d.-studerende Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet. Lisbet Christoffersen, cand.jur., ph.d., lektor i samfundsvidenskab med særligt henblik på offentlig ret. Forskningskoordinator for Københavns Universitets satsningsområde ´Religion i det 21. århundrede´. Roskilde Universitetscenter. Curt Dahlgren, teol dr, professor ved Lunds universitet, Centrum för teologi och religionsvetenskap. Signe Frederiksen, cand.mag., United Nations Development Programme (UNDP). Asger Hermansen, Undervisningsministeriets fagkonsulent for faget kristendomskundskab i den danske folkeskole, Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen, Kontor for folkeskolen. Tim Jensen, mag.art. i religionshistorie, lektor ved Syddansk Universitet. Steffen Johannessen, cand.theol., tidl. lektor ved Danmarks Lærerhøjskole og Danmarks Pædagogiske Universitet. Mogens Krabek, skoleleder, Bordings Friskole, København. Rune Larsson, teol dr, tidl. lektor ved Lunds universitet, Centrum för teologi och religionsvetenskap. Carin Laudrup, cand.mag., ekstern lektor ved Københavns Universitet, Institut for tværkulturelle og regionale studier - sprog, religion og samfund, Afdelingen for religionshistorie. Finn Madsen, cand.phil., ph.d. Jonas Otterbeck, fil dr, universitetslektor ved Malmö högskola, Internationell Migration och Etniska Relationer (IMER). Niels Reeh, cand.mag., ph.d.-stipendiat, Københavns Universitet, Institut for tværkulturelle og regionale studier - sprog, religion og samfund, Afdelingen for religionshistorie. Knud Rendtorff, cand.theol., lektor ved Syddansk Universitet, Institut for filosofi, pædagogik og religionsstudier. Gunilla Selander, fil mag, tidl. universitetsadjunkt ved Malmö Lärarhögskola. Tallat Shakoor, cand.mag., ekstern lektor, Københavns Universitet, Institut for tværkulturelle og regionale studier - sprog, religion og samfund, Afdelingen for religionshistorie. Jørgen Stenbæk, cand.theol., tidl. lektor ved Aarhus Universitet, Det Teologiske Fakultet. Boel Westerberg, Fil Mag & Teol Lic., universitetslektor i religionskunskap. ved Malmö högskola, Lärarutbildningen. | ![]() |
DBCIndholdsfortegnelse | Staten og religionssamfundene (Lisbet Christoffersen: Konvergerende religionsret - Danmark og Europa. Jonas Alwall: Vart tog religionsfriheten vägen?. Jørgen Stenbæk: Religionsfrihed og religionslighed). Stat-skolepolitik (PerBregengaard: Kristendomskundskab eller religion? : en strid om mere end et ord. Asger Hermansen: Kristendomsundervisningen i Danmark : kulturel pluralitet og fælles mål. Rune Larsson: Religionsundervisningen i svensk skola : en historisk exposé. Rätten till befrielse från skolans religionsundervisning i Sverige. Niels Reeh: Debatten om afviklingen af det gejstlige tilsyn i folkeskolen uden for København fra 1901 til 1949 : en skitse. Carin Laudrup: Religion og religionsundervisning i EU : religionspædagogiske integrationsstrategier i EU). Undervisningen (Boel Westerberg: Amen, sitt! : Religionskunskapens didaktik från katekes til livstolkning. Jonas Otterbeck. Vad kan man egentligen begära? : läromedelstexter om islam. Mette Buchardt: "Store forventninger" : konstruktion af identitet i multikulturalistisk religionsundervisning. Mogens Krabek: Den Grundtvig-Koldske friskole. Tallat Shakoor: Indvandrerfriskoler i Danmark. Finn Madsen: Kulturel pluralitet og integration : 'Krishnaskolen' i Sverige : om en konfessionel skoles undervisning og forhold til de offentlige myndigheder. Gunilla Selander: Skolans roll för etablering av gemenskap. Hvor får de det dog fra? : religiøs holdningsdannelse i gymnasieskolen / af Peter B. Andersen, Signe Frederiksen & Tim Jensen. Knud Rendtorff: Grundlæggende problemer i multikulturel didaktik som videnskabelige disciplin) | |
Anden information | Tekster på dansk og svensk | |
ForlagsNavn | Museum Tusculanum | ![]() |
Note om udgavens oplag | 1. oplag. 2006 | |
Redaktion | Peter B. Andersen, Curt Dahlgren, Jonas Otterbeck, Steffen Johannessen | |
Bredde | 150 | ![]() |
Dybde | 27 | ![]() |
Højde | 210 | ![]() |
Vægt | 575 | ![]() |
Indbindingsform | 12 | ![]() |
Sider | 389 | |
LandId | 131 | |
Billede | jpg | ![]() |
Sidste ændring for billede | 2009-11-19 00:00:00 | |
ISSN | 0108-4453 | |
Decimalklasse | 37.142 | |
ThemaKode | JNU¤QRM¤DNT | |
ThemaDBC | DBC | |
Hovedfaust | 2 609 737 1 | |
FørsteUdgivÅr | 2006 | |
Oplag | 1 | ![]() |
Udgave | 1 | |
ÅrForSenesteOplag | 2006 | ![]() |
ÅrForUdgave | 2006 | ![]() |
OrdreoptagelseDato | 1901-01-01 | ![]() |
Udgivelsesdato | 2006-01-27 | ![]() |
Udgivelsesland | dk | |
Hovedsprog | mul | |
SprogOriginaludgaven | und | |
Materialet sprog | dan¤swe | |
Oprettet | 2006-01-24 | |
DagForSenesteÆndring | 2017-02-05 | |
OpdateringsDatoHovedpost | 20160713164708 | |
OprettelsesDatoHovedpost | 20060126 | |
Forlagets hjemsted | Kbh. | ![]() |
År (fra DBC) | 2006 | |
Personnavn | Peter B. Andersen | |
Post status | Ny post | |
Post Type | Enkeltstående post | |
Sidetal bemærkninger | 389 sider | |
Indholdets form | Nonfiktion | |
Festskrift | ikke festskrift | |
Stor skrift | almindelig skriftstørrelse | |
Bibliografisk kategori | samlingsværk | |
Udgivelsesstatus | Førsteudgave | |
Katalogiseringsniveau | Katalogisering, selvsyn | |
Generel materialebetegnelse | tekst - tekst | |
Specifik materialebetegnelse | xx | |
Supplerende specifik materialebetegnelse | ||
Mellemoriginalens sprog | und | |
SprogIResumeer | und | |
Sprog_Mindre_Andel | und | |
Sprog_Parallel_Tekst | und | |
Sprog_I_Undertekster | und | |
Trykkeri | Special-Trykkeriet, Byens Tryk | |
Faglitteratur_Niveau | Fagligt niveau | |
Ugefortegnelse | DBF200609¤SFD200609¤DAT201629 | |
Udgivelsesår | 2006 |
Bøger i samme varegruppe: