Så ka' I lære det
Hvordan skal fremtidens voksne dannes – og hvorfor?
I ethvert forhold, hvor nogen mener at kunne definere for andre, hvad de skal lære og hvorfor, er der etik på spil. Enhver tid og ethvert samfund må derfor spørge sig selv, hvorfor det sender sine børn i skole, og hvad der skal komme ud af det.
I bogen undersøges de etiske implikationer ved skole og undervisning på både et institutionelt, et mellemmenneskeligt (lærer-elev, lærer-forældre) og et personligt (den enkelte elevs udvikling) niveau. Desuden indeholder bogen en undersøgelse af de etiske forhold, der er forbundet med de valg af det faglige indhold, som træffes på et politisk niveau, men virkeliggøres på den enkelte skole og i forhold til den enkelte elev.
Bogen kommer ikke med løsningen på den perfekte skole, men peger både på de grundlæggende etiske problemstillinger, der til enhver tid gør sig gældende, når ”nogen” gennem magt forsøger at definere for andre, hvad de skal vide/ kunne, og i hvilken retning de skal udvikle sig, samt på en række af de aktuelle etiske problemstillinger i forbindelse med, at folkeskolen nu igen er til debat: Er dannelsesbegrebet i dag udskiftet med et kompetencebegreb – og hvad betyder det for vores livs- og samfundsforståelse?
Undertitel | Det etiske grundlag for skole og undervisning |
---|---|
Forfatter | John Rydahl |
Forlag | RPF |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Uddannelsesfilosofi og uddannelsesteori |
Varegruppe | Politik, Debat |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 16. sep. 2013 |
Sideantal | 94 |
Bredde | 128 |
Højde | 202 |
Dybde | 10 |
Vægt | 143 |
Første udgave | 2013 |
Oplagsdato | 16. sep. 2013 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788774952497 |
ISBN-10 | 8774952498 |
EAN | 9788774952497 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |