Samfundet i pædagogisk arbejde
348,75 kr
554
ISBN
9788750038894
Denne nye grundbog til pædagoguddannelsen præsenterer et sociologisk perspektiv på moderne pædagogisk arbejde.
Pædagoguddannelsen står foran en række ændringer og vil fra sommeren 2007 antage nye former. I den nye uddannelse indgår det samfundsmæssige perspektiv på flere måder, og det vil spille en vigtig rolle i det nye fag Individ, institution og samfund, men vil også indgå i disciplinen Pædagogisk sociologi i det nye pædagogikfag.
Med det udgangspunkt er Samfundet i pædagogisk arbejde et bud på, hvordan det samfundsmæssige perspektiv i praksis kan inddrages i uddannelsen til pædagog. Hvor mange andre lærebøger tager udgangspunkt i teorien, tager denne bog afsæt i den pædagogiske praksis i form af konkrete cases. På den baggrund inddrages relevante sociologiske og andre samfundsvidenskabelige teorier, som dermed bliver mere relevante for den studerende.
Bogens omdrejningspunkt er de samfundsmæssige brudlinjer, dvs. de konflikter, der præger samfundets måde at fungere og forandre sig på. Den belyser, hvordan en forståelse af disse brudlinjer hjælper pædagogen i bestræbelserne på at håndtere de mange dilemmaer, som professionelt arbejde med andre mennesker indebærer.
Pædagoguddannelsen står foran en række ændringer og vil fra sommeren 2007 antage nye former. I den nye uddannelse indgår det samfundsmæssige perspektiv på flere måder, og det vil spille en vigtig rolle i det nye fag Individ, institution og samfund, men vil også indgå i disciplinen Pædagogisk sociologi i det nye pædagogikfag.
Med det udgangspunkt er Samfundet i pædagogisk arbejde et bud på, hvordan det samfundsmæssige perspektiv i praksis kan inddrages i uddannelsen til pædagog. Hvor mange andre lærebøger tager udgangspunkt i teorien, tager denne bog afsæt i den pædagogiske praksis i form af konkrete cases. På den baggrund inddrages relevante sociologiske og andre samfundsvidenskabelige teorier, som dermed bliver mere relevante for den studerende.
Bogens omdrejningspunkt er de samfundsmæssige brudlinjer, dvs. de konflikter, der præger samfundets måde at fungere og forandre sig på. Den belyser, hvordan en forståelse af disse brudlinjer hjælper pædagogen i bestræbelserne på at håndtere de mange dilemmaer, som professionelt arbejde med andre mennesker indebærer.
Forfatter | Schou |
---|---|
Forlag | Akademisk Forlag |
Indbinding | Indbundet |
Thema koder | Antologier: generelt, Uddannelsesfilosofi og uddannelsesteori |
Varegruppe | Samfund, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 6. sep. 2006 |
Sideantal | 332 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 0 |
Oplagsdato | 30. okt. 2007 |
Oplag | 4 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788750038894 |
ISBN-10 | 8750038893 |
EAN | 9788750038894 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |