Skolefravær
331,25 kr
På lager
ISBN
9788771608823
Fraværet i de danske skoler er foruroligende højt. Skoler, forældre og elever føler sig magtesløse, og der er mere end nogensinde brug for et fokus på, hvilke komplekse problemstillinger og udfordringer der gør sig gældende i forhold til skolefravær og skolevægring.
Det er ingen enkelt sag at hjælpe børn, som ikke kan gå i skole, for der er tale om komplekse dynamiske problematikker, som er indlejret i og flettet ind i børns hverdagsliv, skoleliv, familieliv og ikke mindst børnenes indre liv. Årsagerne til fraværet ligger sjældent udelukkende hos børnene (eller familien), og selv hvis de gør, ligger løsningen aldrig kun hos børnene. At få barnet tilbage er nødt til at være et samarbejde med skolen, og skolen er nødt til at yde en særlig indsats, som den naturligvis skal være klædt på til.
Denne bog tilbyder en fyldig beskrivelse af de mange forskellige problemstillinger, der kan være på spil, når man står i den situation, at et barn i en kortere eller længere periode ikke kan gå i skole. Det er nogens mål, at de professionelle tidligt opdager elever, som udviser tegn på, at skolen er et svært sted at være. Med større viden og bevidsthed kan vi øge muligheden for, at elever lykkes i skolen.
Bogen er en forskningsbaseret og praktisk-metodisk håndbog, der giver viden om forskellige fravær, forebyggelse, tidlig identificering samt målrettet intervention og intensive, fokuserede tiltag. Den henvender sig til lærere, pædagoger, skoleledere, inklusionsvejledere, AKT-team og PPR-psykologer.
"I et komplekst mylder af dilemmaer, manglende viden og indsigter er denne bog kærkommen. Ud over at levere baggrundsviden om skolefravær kommer forfatteren i denne bog omkring såvel de individuelle indsatser som de kontekstuelle indsatser, der findes i form af forebyggende tiltag i skolen og intervenerende tiltag, når problemet er eskaleret. Bogen giver dermed både viden og anledning til refleksion hos den professionelle læser" - Fra bogens danske introduktion af Tine Basse Fisker, der er ph.d. og psykoterapeut.
Undertitel | At forstå og håndtere skolefravær og skolevægring |
---|---|
Forfatter | Trude Havik |
Forlag | Dafolo |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Skoler, Specialundervisning |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DAF |
Udgivelsesdato | 23. apr. 2019 |
Sideantal | 140 |
Bredde | 170 |
Højde | 240 |
Dybde | 7 |
Vægt | 370 |
Første udgave | 2019 |
Oplagsdato | 23. apr. 2019 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Inkluderende læringsfællesskaber |
ISBN-13 | 9788771608823 |
ISBN-10 | 8771608826 |
EAN | 9788771608823 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | nor |
Oversætter | Kåre Dag Jensen |
Illustreret i farver/sh | Nej |