Skrifter fra Forskningscenter for Miljø- og Sundhedsundervisning. Gå videre med miljøundervisning!
150,00 kr
På lager
ISBN
9788777015007
I denne bog præsenteres et udvalg af de undervisningsforløb, der har fundet sted i det omfattende udviklingsprojekt MUVIN, ´Miljøundervisning i Norden´.
I perioden 1994-96 har Undervisningsministeriet gjort det muligt for ca. 300 lærere at være med i udviklingsarbejdet, der er foregået i tæt samspil med konsulenter og forskere fra Danmarks Lærerhøjskole.
Målet med denne udgivelse er at inspirere andre til at gå i gang med deres egne miljøundervisningsprojekter. Lærerne har beskrevet deres arbejde på godt og ondt. Der er lagt vægt på, at lærerne også beskrev deres overvejelser omkring arbejdet, da det i høj grad er disse, der kan bruges og arbejdes videre med. Skolebeskrivelserne er bl.a. valgt ud, så de tilsammen dækker hele MUVIN-konceptet.
I MUVIN betragtes miljøproblemer som samfundsproblemer, og det har været centralt, at der i projekterne blev fokuseret på interessekonflikter i naturudnyttelsen, samt på miljøproblemernes etiske og æstetiske aspekter.
Der har ikke været spillet ud med nogle faste emner eller temaer fra centralt hold, men derimod lagt op til helt frie emnevalg på skolerne. Dette hænger bl.a. sammen, at elevernes medbestemmelse og medansvar er en vigtig brik i miljøundervisningen.
I perioden 1994-96 har Undervisningsministeriet gjort det muligt for ca. 300 lærere at være med i udviklingsarbejdet, der er foregået i tæt samspil med konsulenter og forskere fra Danmarks Lærerhøjskole.
Målet med denne udgivelse er at inspirere andre til at gå i gang med deres egne miljøundervisningsprojekter. Lærerne har beskrevet deres arbejde på godt og ondt. Der er lagt vægt på, at lærerne også beskrev deres overvejelser omkring arbejdet, da det i høj grad er disse, der kan bruges og arbejdes videre med. Skolebeskrivelserne er bl.a. valgt ud, så de tilsammen dækker hele MUVIN-konceptet.
I MUVIN betragtes miljøproblemer som samfundsproblemer, og det har været centralt, at der i projekterne blev fokuseret på interessekonflikter i naturudnyttelsen, samt på miljøproblemernes etiske og æstetiske aspekter.
Der har ikke været spillet ud med nogle faste emner eller temaer fra centralt hold, men derimod lagt op til helt frie emnevalg på skolerne. Dette hænger bl.a. sammen, at elevernes medbestemmelse og medansvar er en vigtig brik i miljøundervisningen.
Undertitel | 20 eksempler fra MUVIN-projektet |
---|---|
Forlag | Danmarks Lærerhøjskole |
Thema koder | Lægevidenskab og sygepleje, Miljø, Undervisning i et specifikt fag |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | AAUF |
Udgivelsesdato | 1. jan. 1996 |
Sideantal | 224 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 1988 |
Oplagsdato | 1. jan. 1996 |
Oplag | 0 |
Udgave | 0 |
ISBN-10 | 8777015002 |
EAN | 9788777015007 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Sproget kan ikke bestemmes |
Illustreret i farver/sh | Nej |