Skrivelyst i fagene
100,00 kr
På lager
ISBN
9788777068218
Skrivelyst ikke er forbeholdt danskfaget, men ses som en ressource og kompetence til læring i og om alle fag og fagfelter. Denne bog præciserer pædagogiske principper til udvikling af skriftsproglige kompetencer på tværs af fagene, for hvordan tilrettelægges en skriveundervisning, så skribenten både støttes i sin lærings- og skriveproces og samtidig bevarer ejerskabet til sin tekst og interagerer i en faglig og social kontekst.
Stilladserede skrive - og læreprocesser er derfor et centralt element i bogen, og der gives eksempler på og forskningsbaserede argumenter for, hvorfor det fx ikke er snyd – men et pædagogisk must – at undervise i alle skriveprocessens faser ved at bruge fx modeltekster. Der gives eksempler til pædagogisk praksis inden for de fleste fag i grundskolen og til forskellige klassetrin, da hvert fag – eller faggruppe – har sine specifikke karakteristika, som også må medtænkes i lærings- og skriveprocesserne.
Antologiens målgruppe er lærerstuderende, lærere, læsevejledere, læsekonsulenter og alle andre, der professionelt beskæftiger sig med skriftsprog. Bogen er relevant såvel i tilrettelæggelsen og evalueringen af almenundervisningen som i specialpædagogiske tilbud.
Antologien kan ses i forlængelse af antologierne Skrivelyst og læring (2011), Skrivelyst i et specialpædagogisk perspektiv (2012) og Skrivelyst i børnehaven (2012), Dansk Psykologisk Forlag.
Stilladserede skrive - og læreprocesser er derfor et centralt element i bogen, og der gives eksempler på og forskningsbaserede argumenter for, hvorfor det fx ikke er snyd – men et pædagogisk must – at undervise i alle skriveprocessens faser ved at bruge fx modeltekster. Der gives eksempler til pædagogisk praksis inden for de fleste fag i grundskolen og til forskellige klassetrin, da hvert fag – eller faggruppe – har sine specifikke karakteristika, som også må medtænkes i lærings- og skriveprocesserne.
Antologiens målgruppe er lærerstuderende, lærere, læsevejledere, læsekonsulenter og alle andre, der professionelt beskæftiger sig med skriftsprog. Bogen er relevant såvel i tilrettelæggelsen og evalueringen af almenundervisningen som i specialpædagogiske tilbud.
Antologien kan ses i forlængelse af antologierne Skrivelyst og læring (2011), Skrivelyst i et specialpædagogisk perspektiv (2012) og Skrivelyst i børnehaven (2012), Dansk Psykologisk Forlag.
| Forfatter | Sigrids Madsbjerg (red.), Kirsten Friis (red.), Simon Skov Fougt, Henriette Lund, Lene Herholdt, Grethe Kjær Jacobsen, Lena Bülow-Olsen, Susanne Karen Jacobsen, Trygve Kvithyld, Trude Kringstad, Anna-Vera Meidell Sigsgaard, Michael Wahl Andersen, Eva Maag |
|---|---|
| Forlag | Dansk Psykologisk Forlag A/S |
| Indbinding | Hæftet |
| Thema koder | Antologier: generelt, Dansk, Undervisning i et specifikt fag, Vejledninger i skrivning og redigering |
| Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
| Ekspedition | DBK |
| Udgivelsesdato | 9. sep. 2013 |
| Sideantal | 280 |
| Bredde | 171 |
| Højde | 240 |
| Dybde | 18 |
| Vægt | 628 |
| Første udgave | 2013 |
| Oplagsdato | 9. sep. 2013 |
| Oplag | 1 |
| Udgave | 1 |
| ISBN-10 | 8777068211 |
| EAN | 9788777068218 |
| Sprog | dan |
| Orignalsprog | dan |
| Oversætter | Lone Østerlind, svensk/norske bidrag |
| Omslagsgrafiker | Mette Plesner |
| Illustreret i farver/sh | Nej |





