Skrivelyst i fagene
100,00 kr
På lager
ISBN
9788777068218
Skrivelyst ikke er forbeholdt danskfaget, men ses som en ressource og kompetence til læring i og om alle fag og fagfelter. Denne bog præciserer pædagogiske principper til udvikling af skriftsproglige kompetencer på tværs af fagene, for hvordan tilrettelægges en skriveundervisning, så skribenten både støttes i sin lærings- og skriveproces og samtidig bevarer ejerskabet til sin tekst og interagerer i en faglig og social kontekst.
Stilladserede skrive - og læreprocesser er derfor et centralt element i bogen, og der gives eksempler på og forskningsbaserede argumenter for, hvorfor det fx ikke er snyd – men et pædagogisk must – at undervise i alle skriveprocessens faser ved at bruge fx modeltekster. Der gives eksempler til pædagogisk praksis inden for de fleste fag i grundskolen og til forskellige klassetrin, da hvert fag – eller faggruppe – har sine specifikke karakteristika, som også må medtænkes i lærings- og skriveprocesserne.
Antologiens målgruppe er lærerstuderende, lærere, læsevejledere, læsekonsulenter og alle andre, der professionelt beskæftiger sig med skriftsprog. Bogen er relevant såvel i tilrettelæggelsen og evalueringen af almenundervisningen som i specialpædagogiske tilbud.
Antologien kan ses i forlængelse af antologierne Skrivelyst og læring (2011), Skrivelyst i et specialpædagogisk perspektiv (2012) og Skrivelyst i børnehaven (2012), Dansk Psykologisk Forlag.
Stilladserede skrive - og læreprocesser er derfor et centralt element i bogen, og der gives eksempler på og forskningsbaserede argumenter for, hvorfor det fx ikke er snyd – men et pædagogisk must – at undervise i alle skriveprocessens faser ved at bruge fx modeltekster. Der gives eksempler til pædagogisk praksis inden for de fleste fag i grundskolen og til forskellige klassetrin, da hvert fag – eller faggruppe – har sine specifikke karakteristika, som også må medtænkes i lærings- og skriveprocesserne.
Antologiens målgruppe er lærerstuderende, lærere, læsevejledere, læsekonsulenter og alle andre, der professionelt beskæftiger sig med skriftsprog. Bogen er relevant såvel i tilrettelæggelsen og evalueringen af almenundervisningen som i specialpædagogiske tilbud.
Antologien kan ses i forlængelse af antologierne Skrivelyst og læring (2011), Skrivelyst i et specialpædagogisk perspektiv (2012) og Skrivelyst i børnehaven (2012), Dansk Psykologisk Forlag.
Forfatter | Sigrids Madsbjerg (red.), Kirsten Friis (red.), Simon Skov Fougt, Henriette Lund, Lene Herholdt, Grethe Kjær Jacobsen, Lena Bülow-Olsen, Susanne Karen Jacobsen, Trygve Kvithyld, Trude Kringstad, Anna-Vera Meidell Sigsgaard, Michael Wahl Andersen, Eva Maag |
---|---|
Forlag | Dansk Psykologisk Forlag A/S |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Antologier: generelt, Dansk, Undervisning i et specifikt fag, Vejledninger i skrivning og redigering |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 9. sep. 2013 |
Sideantal | 280 |
Bredde | 171 |
Højde | 240 |
Dybde | 18 |
Vægt | 628 |
Første udgave | 2013 |
Oplagsdato | 9. sep. 2013 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-10 | 8777068211 |
EAN | 9788777068218 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Oversætter | Lone Østerlind, svensk/norske bidrag |
Omslagsgrafiker | Mette Plesner |
Illustreret i farver/sh | Nej |