Skrivning i skolen
100,00 kr
På lager
ISBN
9788759326534
Del af serien Lærerprofiler i dansk - nye mål og kompetencer
I dette hæfte, som introducerer til kompetenceområdet Fortsat læsning og skrivning (4.-10. klassetrin), præsenterer Mette Vedsgaard Christensen forskellige syn på sprog og tekster. I hæftet lægges særlig vægt på at fremstille teorier om tekster og genrer, der demonstrerer forskelle mellem henholdsvis form- og funktionstilgange til genrebegrebet. Efter et kort historisk rids over forskellige skrivedidaktikker diskuteres pædagogiske teoriers didaktisering i skriveundervisningen. Genrepædagogikkens skrivedidaktik beskrives og forklares, og der lægges især vægt på den læringsteoretiske baggrund for genrepædagogikkens faseopdelte undervisning i skrivning og tekster. Hæftets fremstillingsform veksler mellem teoretiske forklaringer og undervisningsklip konkrete undervisningsaktiviteter, som illustrerer teori og metode i praksis. Især de modellerende og stilladserende princippers teori og praksis beskrives og konkretiseres.
Hæftet afsluttes med et bud på, hvordan elevers skrivning kan evalueres systematisk og på et ekspliciteret tekst- og sprogteoretisk grundlag.
Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye danskfag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.
| Undertitel | Undervisning i tekster og kommunikation |
|---|---|
| Forfatter | Mette Vedsgaard Christensen, Niels Mølgaard, Benny Bang Carlsen |
| Forlag | Samfundslitteratur |
| Indbinding | Paperback |
| Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
| Ekspedition | DBK |
| Udgivelsesdato | 7. jun. 2016 |
| Sideantal | 60 |
| Bredde | 155 |
| Højde | 232 |
| Dybde | 7 |
| Vægt | 121 |
| Første udgave | 0 |
| Oplagsdato | 7. jun. 2016 |
| Oplag | 1 |
| Udgave | 1 |
| ISBN-13 | 9788759326534 |
| ISBN-10 | 8759326530 |
| EAN | 9788759326534 |
| Sprog | dan |
| Orignalsprog | dan |
| Illustreret i farver/sh | Nej |





