Sociologi i børnehøjde
157,50 kr
Mangler for tiden på forlagets lager. Leveringstid ukendt.
ISBN
9788778421890
Bogen behandler temaer og problemstillinger som: ubevidste/kropslige socialiseringsprocesser, daginstitutionen som læringsramme, institutionskultur samt IT og medier i hænderne på førskolebørn.
Bogen bidrager med interessante og nødvendige perspektiver på en sociologi i børnehøjde.
Den store udfordring for børnehavebørn er, at de skal lære at skelne mellem acceptabel og uacceptabel adfærd, selv om der er klare forskelle mellem normer og regler i deres hjem og deres børnehave eller daginstitution. Børn må altså udvikle en evne til at forstå og acceptere skiftet mellem forskellige kontekster, hvor der gælder forskellige regler og normer. For at kunne gebærde sig i institutionen må barnet tilegne sig den særlige institutionslogik, der hersker i deres børnehave. Det handler både om de eksplicitte, men også om de ikke-bevidste eller endnu ikke erkendte socialiseringsprocesser, som er på spil i en institutionel hverdag.
Tem Frank Andersen, ph.d,, cand.mag. i kommunikation og medievidenskab. Er ekspert på området medier, børn/unge og kultur ved Aalborg Universitet.
Frederik Hertel, ph.d.-stipendiat, cand.merc. i organisation & strategi, cand.phil. i kommunikation. Har i mere end 10 år virket som udviklingskonsulent for institutioner, virksomheder og offentlige myndigheder.
Bogen bidrager med interessante og nødvendige perspektiver på en sociologi i børnehøjde.
Den store udfordring for børnehavebørn er, at de skal lære at skelne mellem acceptabel og uacceptabel adfærd, selv om der er klare forskelle mellem normer og regler i deres hjem og deres børnehave eller daginstitution. Børn må altså udvikle en evne til at forstå og acceptere skiftet mellem forskellige kontekster, hvor der gælder forskellige regler og normer. For at kunne gebærde sig i institutionen må barnet tilegne sig den særlige institutionslogik, der hersker i deres børnehave. Det handler både om de eksplicitte, men også om de ikke-bevidste eller endnu ikke erkendte socialiseringsprocesser, som er på spil i en institutionel hverdag.
Tem Frank Andersen, ph.d,, cand.mag. i kommunikation og medievidenskab. Er ekspert på området medier, børn/unge og kultur ved Aalborg Universitet.
Frederik Hertel, ph.d.-stipendiat, cand.merc. i organisation & strategi, cand.phil. i kommunikation. Har i mere end 10 år virket som udviklingskonsulent for institutioner, virksomheder og offentlige myndigheder.
Undertitel | Om daginstitutionens liv og vilkår |
---|---|
Forlag | Billesø & Baltzer |
Indbinding | Indbundet |
Thema koder | Antologier: generelt, Førskoler og børnehaver |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 26. feb. 2007 |
Sideantal | 128 |
Bredde | 164 |
Højde | 236 |
Dybde | 12 |
Vægt | 342 |
Første udgave | 0 |
Oplagsdato | 26. feb. 2007 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788778421890 |
ISBN-10 | 8778421896 |
EAN | 9788778421890 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |