Start på programmering
88,75 kr
500
ISBN
9788778436580
Med dette hæfte får du en grundig introduktion til ´håndværket´ programmering. Du får gennemgået de grundlæggende teorier og afprøver dem i praksis gennem en række konkrete programmeringsøvelser.
Til selve programmeringen anvender du det let tilgængelige og overskuelige programmeringssprog Liberty BASIC, som du gratis kan hente på hæftets webside. Her finder du også alle programfilerne til øvelserne.
Kendskab til brugen af en pc og et eller flere almindelige pc-programmer er de eneste forudsætninger, du skal have for at få glæde af dette hæfte.
Målet med hæftet er at give dig et godt overblik over selve det at programmere. De fleste programmeringssprog bygger på de samme principper, så når du først har prøvet ét sprog, er det ikke nogen stor opgave at lære et andet. Det allervigtigste er at kende og forstå principperne for programplanlægning, -design og kodestruktur.
Når du har gennemført hæftets øvelser med værktøjet Liberty BASIC, har du et solidt grundlag for hurtigt at lære andre beslægtede sprog at kende, herunder fx Visual Basic.
Indholdsfortegnelse
1. Praktisk programmering med Liberty BASIC
Gør klar til at programmere
Sådan virker et computerprogram
Almindelige misforståelser om programmering
Programmerne
Brugere ejer normalt ikke programmer
Programmer til computeren
Dit første program
Bemærkelsesværdige bemærkninger
Prøv at indlæse et program
Indtast dit eget program
2. Behandling og teknikker
Behovet for programmer
Programmer, programmer, overalt
Programmer som instruktioner
3. Design et program
Behovet for et design
Aftale mellem bruger og programmør
Designprocessens trin
4. Hent input og vis output
Sætningen Print
Rens outputvinduet
Avanceret udskrivning
Lagring af data
Tildeling af værdier
Hent tastaturdata med Input
Udskrivning til printeren
5. Databehandling med tal og ord
Strenge
Matematik med Liberty BASIC
Sådan arbejder computere med matematik
Brug af ASCII-tabellen
Funktioner
6. Kontrolstrukturer i programmer
Sammenlign data med If
Skriv relationstesten
Løkker
7. Fejlfindingsredskaber
Den første bug
Præcision er alt
Skriv klare programmer
Øv dig på fejlfinding med Liberty BASIC
Liberty BASIC´s fejllog
Fejlfinding med Liberty BASIC
Avancerede fejlfindingsværktøjer
8. Strukturerede teknikker
Struktureret programmering
Test af programmet
Profileringskode
Tilbage til programmeringen
9. Programmeringsalgoritmer
Tællere og akkumulatorer
Tabelvariabler
Akkumulatorer
Ombytning af værdier
Sortering
Søgning i tabeller
Subrutiner
Indlejrede løkker
10. Sjov med Liberty BASIC
Introduktion til grafik
Farvelægning af vinduer
Sletning af grafikvinduet
Få gang i pennen
Tegn firkanter
Tegn streger
Tegn cirkler og ellipser
Anbring bitmaps i dit output
Sprite-animation
11. Programmer med Windows-brugerflade
Arbejd med vinduer
Føj kontrolelementer til vinduer
Stikordsregister
Til selve programmeringen anvender du det let tilgængelige og overskuelige programmeringssprog Liberty BASIC, som du gratis kan hente på hæftets webside. Her finder du også alle programfilerne til øvelserne.
Kendskab til brugen af en pc og et eller flere almindelige pc-programmer er de eneste forudsætninger, du skal have for at få glæde af dette hæfte.
Målet med hæftet er at give dig et godt overblik over selve det at programmere. De fleste programmeringssprog bygger på de samme principper, så når du først har prøvet ét sprog, er det ikke nogen stor opgave at lære et andet. Det allervigtigste er at kende og forstå principperne for programplanlægning, -design og kodestruktur.
Når du har gennemført hæftets øvelser med værktøjet Liberty BASIC, har du et solidt grundlag for hurtigt at lære andre beslægtede sprog at kende, herunder fx Visual Basic.
Indholdsfortegnelse
1. Praktisk programmering med Liberty BASIC
Gør klar til at programmere
Sådan virker et computerprogram
Almindelige misforståelser om programmering
Programmerne
Brugere ejer normalt ikke programmer
Programmer til computeren
Dit første program
Bemærkelsesværdige bemærkninger
Prøv at indlæse et program
Indtast dit eget program
2. Behandling og teknikker
Behovet for programmer
Programmer, programmer, overalt
Programmer som instruktioner
3. Design et program
Behovet for et design
Aftale mellem bruger og programmør
Designprocessens trin
4. Hent input og vis output
Sætningen Print
Rens outputvinduet
Avanceret udskrivning
Lagring af data
Tildeling af værdier
Hent tastaturdata med Input
Udskrivning til printeren
5. Databehandling med tal og ord
Strenge
Matematik med Liberty BASIC
Sådan arbejder computere med matematik
Brug af ASCII-tabellen
Funktioner
6. Kontrolstrukturer i programmer
Sammenlign data med If
Skriv relationstesten
Løkker
7. Fejlfindingsredskaber
Den første bug
Præcision er alt
Skriv klare programmer
Øv dig på fejlfinding med Liberty BASIC
Liberty BASIC´s fejllog
Fejlfinding med Liberty BASIC
Avancerede fejlfindingsværktøjer
8. Strukturerede teknikker
Struktureret programmering
Test af programmet
Profileringskode
Tilbage til programmeringen
9. Programmeringsalgoritmer
Tællere og akkumulatorer
Tabelvariabler
Akkumulatorer
Ombytning af værdier
Sortering
Søgning i tabeller
Subrutiner
Indlejrede løkker
10. Sjov med Liberty BASIC
Introduktion til grafik
Farvelægning af vinduer
Sletning af grafikvinduet
Få gang i pennen
Tegn firkanter
Tegn streger
Tegn cirkler og ellipser
Anbring bitmaps i dit output
Sprite-animation
11. Programmer med Windows-brugerflade
Arbejd med vinduer
Føj kontrolelementer til vinduer
Stikordsregister
Forfatter | Greg Perry |
---|---|
Forlag | Libris |
Indbinding | Hæftet |
Varegruppe | EDB-bøger |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 7. jun. 2004 |
Sideantal | 106 |
Bredde | 171 |
Højde | 250 |
Dybde | 5 |
Vægt | 178 |
Første udgave | 2004 |
Oplagsdato | 7. jun. 2004 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | IT-hæfter fra Libris. |
ISBN-13 | 9788778436580 |
ISBN-10 | 8778436583 |
EAN | 9788778436580 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | eng |
Oversætter | Mølgaard & Nielsen |
Illustreret i farver/sh | Nej |