Svendborg-Nyborg Banen
Blandt danske jernbaner indtager Svendborg-Nyborg banen en særstilling. Egnen – og ikke mindst Svendborg by – ønskede en bane, som for trafikken mellem Sydfyn og Sjælland/København kunne konkurrere med Sydfyenske Jernbaneselskabs strækning Svendborg-Ringe-Nyborg. Konkurrencen mellem kom aldrig til fuld udfoldelse, men påvirkede alligevel i høj grad banen. Baneanlæggets udformning, driftsmateriellets udstyrelse og driftsformen skilte sig markant ud fra andre samtidigt anlagte privatbaner, og det gav store anlægsomkostninger og dyr drift.
Efter kun 5 års selvstændig drift blev banen overtaget i forpagtning af Sydfyenske Jernbaneselskab. Da dette selskab i 1949 overgik til statseje, blev Svendborg-Nyborg bane forpagtet af DSB. Fra 1902 og til 1954 modtog banen en årlig forpagtningsafgift, men de vanskelige forhold for sidebanerne efter vejtrafikkens opblomstring medførte, at kommunerne fra 1954 måtte betale DSB for driften. Selv om beløbet var beskedent, levede banen herefter en truet tilværelse. Det blev fatalt, at en banefjendtlig amtmand i Svendborg nærmest havde sat sig som en livsopgave at få banen nedlagt. Trods stor modstand fra ikke mindst Svendborgs side, måtte banen således lukke 30. maj 1964.
Bogen rummer fortegnelser over banens trafik, stationspersonalet samt driftsmateriellet. Lars Viinholt-Nielsen afslutter med denne bog serien af banemonografier om de fem sydfynske jernbanestrækninger.
Undertitel | 1897-1964 |
---|---|
Forfatter | Lars Viinholt-Nielsen |
Forlag | Bane Bøger |
Indbinding | Indbundet |
Thema koder | Jernbaneteknik, Transportindustri |
Varegruppe | Lokalhistorie |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 28. aug. 2014 |
Sideantal | 168 |
Bredde | 250 |
Højde | 236 |
Dybde | 19 |
Vægt | 932 |
Første udgave | 2014 |
Oplagsdato | 28. aug. 2014 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788791434402 |
ISBN-10 | 8791434408 |
EAN | 9788791434402 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |