Teamets arbejde med - børn med særlige behov
168,75 kr
På lager
ISBN
9788762404571
I Danmark har der gennem mange år været politisk enighed om, at folkeskolen er for alle. Det betyder, at den almindelige undervisning skal rumme alle elever, at inklusion i undervisningen er en menneskeret, og at ressourcerne skal prioriteres til den almindelige undervisning. Det vil sige, at elever med særlige behov, som tidligere i høj grad blev henvist til specialundervisningstilbud i eller uden for skolen, i højere grad bør rummes inden for ""den normale undervisning"" i ""den normale klasse"" i ""den normale folkeskole"". I stedet for en ensidig elevtilpasning til skolen, lærerne og undervisningen, handler det om en gensidig tilpasning, hvor skolen i væsentlig grad søger at tilpasse sig den enkelte elev. Rummelighed betyder, at de elever, der har mulighed for at trives og udvikle sig i normalundervisningen, bør rummes der. Det kræver fleksibilitet og ressourcebevidsthed. I den fleksible skole tilpasses og organiseres den specialpædagogiske støtte, så den bliver en del af normalundervisningen. Men hvad betyder det i praksis, når der er børn med særlige behov og måske samtidig forstyrrende adfærd i klassen? Det kræver videndeling, støtte og samarbejde. I bogen illustreres dette i en række konkrete cases med fokus på teamets samspil med skolens specialundervisningsekspertise, dens ledelse og forældrene.Forfatterne er begge dybt involveret i praksis som henholdsvis funktionslærer for specialundervisning og pædagogisk afdelingsleder i folkeskolen.
Forfatter | Joan Henriksen¤Mariann Würtz |
---|---|
Forlag | Kroghs Forlag |
Indbinding | Paperback |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 21. jun. 2006 |
Sideantal | 96 |
Bredde | 171 |
Højde | 199 |
Dybde | 7 |
Vægt | 180 |
Første udgave | 0 |
Oplagsdato | 1. jan. 1900 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Teamserien. |
ISBN-13 | 9788762404571 |
ISBN-10 | 8762404571 |
EAN | 9788762404571 |
Sprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |