Tid til læseforståelse B, Lærervejledning
Tid til læseforståelse henvender sig til elever i 3.-6. klasse.
Materialet lægger op til systematisk arbejde med læseforståelsesstrategier på både fagtekster og skønlitterære tekster. Teksterne er korte og kan inddrages i undervisningen i kortere eller længere forløb med hele klassen, i grupper, parvis eller som selvstændigt arbejde.
Til hver af de 24 tekster i materialet stilles der fire typer spørgsmål, som vedrører elevernes forståelse af teksten:
1. Tænk over … - aktiverer elevernes forforståelse.
2. Skriv den overskrift, der bedst passer til teksten - træner eleverne i lægge mærke til, om de i store træk har forstået, hvad teksten handler om.
3. Hvad står der i teksten – spørgsmål til oplysninger, som står tydeligt i teksten.
4. Hvad står der også i teksten – spørgsmål til budskaber som står mindre tydeligt eller implicit i teksten.
5. Tænk over teksten – spørgsmål hvor eleverne skal bruge deres viden og erfaring for at kunne svare.
Tid til læseforståelse A er lettest, og sværhedsgraden er stigende i de følgende titler.
| Forfatter | Lena Bülow-Olsen, Susanne Kjær Harms, Vibeke Skaarup |
|---|---|
| Forlag | Alinea |
| Indbinding | Hæftet |
| Thema koder | Dansk, Sprogindlæring: læsebøger |
| Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
| Ekspedition | DBK |
| Udgivelsesdato | 4. okt. 2009 |
| Sideantal | 40 |
| Bredde | 144 |
| Højde | 212 |
| Dybde | 4 |
| Vægt | 97 |
| Første udgave | 2009 |
| Oplagsdato | 17. jul. 2018 |
| Oplag | 7 |
| Udgave | 1 |
| Serie | Tid til dansk |
| ISBN-13 | 9788723035103 |
| EAN | 9788723035103 |
| Sprog | dan |
| Orignalsprog | dan |
| Illustreret i farver/sh | Nej |



