Tid til læseforståelse B, Lærervejledning
Tid til læseforståelse henvender sig til elever i 3.-6. klasse.
Materialet lægger op til systematisk arbejde med læseforståelsesstrategier på både fagtekster og skønlitterære tekster. Teksterne er korte og kan inddrages i undervisningen i kortere eller længere forløb med hele klassen, i grupper, parvis eller som selvstændigt arbejde.
Til hver af de 24 tekster i materialet stilles der fire typer spørgsmål, som vedrører elevernes forståelse af teksten:
1. Tænk over … - aktiverer elevernes forforståelse.
2. Skriv den overskrift, der bedst passer til teksten - træner eleverne i lægge mærke til, om de i store træk har forstået, hvad teksten handler om.
3. Hvad står der i teksten – spørgsmål til oplysninger, som står tydeligt i teksten.
4. Hvad står der også i teksten – spørgsmål til budskaber som står mindre tydeligt eller implicit i teksten.
5. Tænk over teksten – spørgsmål hvor eleverne skal bruge deres viden og erfaring for at kunne svare.
Tid til læseforståelse A er lettest, og sværhedsgraden er stigende i de følgende titler.
Forfatter | Lena Bülow-Olsen, Susanne Kjær Harms, Vibeke Skaarup |
---|---|
Forlag | Alinea |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Dansk, Sprogindlæring: læsebøger |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 4. okt. 2009 |
Sideantal | 40 |
Bredde | 144 |
Højde | 212 |
Dybde | 4 |
Vægt | 97 |
Første udgave | 2009 |
Oplagsdato | 17. jul. 2018 |
Oplag | 7 |
Udgave | 1 |
Serie | Tid til dansk |
ISBN-13 | 9788723035103 |
EAN | 9788723035103 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |