Undervisning mellem hensigt og uforudsigelighed

Af: Ane Qvortrup og Tina Bering Keiding
358,75 kr
På lager
ISBN
9788771605181
Der eksisterer en altoverskyggende tendens i uddannelsessystemet og i den pædagogiske/didaktiske forskning til at tale om læring i stedet for undervisning. Vi taler for eksempel om læreprocesser, læringsmiljøer, læringsmetoder og om (e-)læringssystemer. I tråd med det anvender vi i høj grad teorier om læring frem for didaktiske teorier til at beskrive og analysere, hvad der foregår i undervisningen. Også uddannelsespolitisk ser vi en stærk orientering mod læring i form af en interesse for undervisningens resultater italesat gennem begreber som læringsudbytte, læringsmål og læringsindikatorer.

Læringsorienteringen er velbegrundet i den forstand, at god undervisning interesserer sig for den lærende og dennes læring. Men den ensidige optagethed af læreprocesser og læringsaktiviteter har også haft en række mere uhensigtsmæssige sideeffekter.

Bogens udgangspunkt er, at læring og undervisning i uddannelsessammenhænge ikke skal tænkes ud fra en enten-eller-skematik, men som en både-og-skematik, hvor delene ikke smelter sammen til en mellemting, men hvor forskellen netop opretholder sin spændstighed.
Specifikationer
Forfatter Ane Qvortrup og Tina Bering Keiding
Forlag Dafolo
Indbinding Paperback
Thema koder Undervisningsfærdigheder og undervisningsmetoder
Varegruppe Skole- og lærebøger, div.
Ekspedition DAF
Udgivelsesdato 16. maj 2017
Sideantal 171
Bredde 170
Højde 240
Dybde 11
Vægt 427
Første udgave 2017
Oplagsdato 16. maj 2017
Oplag 1
Udgave 1
Serie Undervisning og læring - Didaktik
ISBN-13 9788771605181
ISBN-10 8771605185
EAN 9788771605181
Sprog dan
Orignalsprog dan
Foreword Author Alexander von Oettingen
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.