Undervisningsdifferentiering
247,50 kr
503
ISBN
9788772815077
Undervisningsdifferentiering - status og fremblik
Undervisningsdifferentiering går ud på, at læreren inden for klassens fællesskab tilpasser sin undervisning til elevgruppens forskellighed ud fra indhold, metoder, organisation, materialer og tid. Der er tale om et system, hvor læreren leder arbejdet i klassen, hvorefter eleverne kan overtage - i hvert fald en god del af - ansvaret for egen læring.
Undervisningsdifferentiering - status og fremblik bringer ny viden i spil, idet en række centrale aktører på det pædagogiske forskningsfelt og en række praktikere sætter fokus på området. Kapitlerne giver til sammen et bredt billede af undervisningsdifferentieringens formål, principper, midler og resultater. Bogen beskæftiger sig således med undervisningsdifferentiering i forhold til:
Enhedsskole
Læseundervisning
Elever med særlige forudsætninger
Praktisk orienterede elever
Læreruddannelsen
PPR
LP-modellen
Lærerassistenter
Nordiske erfaringer
Bogen indeholder bidrag af Frans Ørsted Andersen, Elisabeth Arnbak, Camilla Brørup Dyssegaard, Peder Haug, Dorthe Lau, Per Fibæk Laursen, Poul Nissen, Thomas Nordahl, Bengt Persson, Dorthe Klint Petersen, Jens Rasmussen og Niels Egelund, der har redigeret bogen.
Serien Viden om Skolen udgives i samarbejde mellem Center for Grundskoleforskning ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, og Dafolo Forlag. Den har til formål at formidle forskningsbaseret viden til skolerne og påvirke, hvad der sker i klasseværelserne ved at den opnåede viden bliver gjort anvendelig i skolen til fremme af undervisningens kvalitet.
Målgruppen for serien er først og fremmest folkeskolens praktikere - ledere, lærere og pædagoger - samt studerende på Danmarks professionshøjskoler. Politikere, administratorer og forældre vil også i mange tilfælde kunne have glæde af serien.
Niels Egelund er uddannet lærer, mag.art. i psykologi, ph.d. og dr.pæd. Har været lærer, skolepsykolog og forsker ved Danmarks Lærerhøjskole. Blev i 1996 professor i specialpædagogik og er fra 2010 direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning ved DPU, Aarhus Universitet. Er endvidere medlem af formandsskabet for Skolerådet.
Undervisningsdifferentiering går ud på, at læreren inden for klassens fællesskab tilpasser sin undervisning til elevgruppens forskellighed ud fra indhold, metoder, organisation, materialer og tid. Der er tale om et system, hvor læreren leder arbejdet i klassen, hvorefter eleverne kan overtage - i hvert fald en god del af - ansvaret for egen læring.
Undervisningsdifferentiering - status og fremblik bringer ny viden i spil, idet en række centrale aktører på det pædagogiske forskningsfelt og en række praktikere sætter fokus på området. Kapitlerne giver til sammen et bredt billede af undervisningsdifferentieringens formål, principper, midler og resultater. Bogen beskæftiger sig således med undervisningsdifferentiering i forhold til:
Enhedsskole
Læseundervisning
Elever med særlige forudsætninger
Praktisk orienterede elever
Læreruddannelsen
PPR
LP-modellen
Lærerassistenter
Nordiske erfaringer
Bogen indeholder bidrag af Frans Ørsted Andersen, Elisabeth Arnbak, Camilla Brørup Dyssegaard, Peder Haug, Dorthe Lau, Per Fibæk Laursen, Poul Nissen, Thomas Nordahl, Bengt Persson, Dorthe Klint Petersen, Jens Rasmussen og Niels Egelund, der har redigeret bogen.
Serien Viden om Skolen udgives i samarbejde mellem Center for Grundskoleforskning ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, og Dafolo Forlag. Den har til formål at formidle forskningsbaseret viden til skolerne og påvirke, hvad der sker i klasseværelserne ved at den opnåede viden bliver gjort anvendelig i skolen til fremme af undervisningens kvalitet.
Målgruppen for serien er først og fremmest folkeskolens praktikere - ledere, lærere og pædagoger - samt studerende på Danmarks professionshøjskoler. Politikere, administratorer og forældre vil også i mange tilfælde kunne have glæde af serien.
Niels Egelund er uddannet lærer, mag.art. i psykologi, ph.d. og dr.pæd. Har været lærer, skolepsykolog og forsker ved Danmarks Lærerhøjskole. Blev i 1996 professor i specialpædagogik og er fra 2010 direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning ved DPU, Aarhus Universitet. Er endvidere medlem af formandsskabet for Skolerådet.
Undertitel | Status og fremblik |
---|---|
Forlag | Dafolo |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Antologier: generelt, Undervisningsfærdigheder og undervisningsmetoder |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DAF |
Udgivelsesdato | 15. okt. 2010 |
Sideantal | 142 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2010 |
Oplagsdato | 15. okt. 2010 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Viden om skolen |
ISBN-13 | 9788772815077 |
ISBN-10 | 8772815078 |
EAN | 9788772815077 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |