Ung og ordblind
200,00 kr
På lager
ISBN
9788778674104
Denne bog undersøger, hvad det er, der sker i overgangen fra den almindelige grundskole til ordblindeefterskolerne.Hvad er det, der har en betydning for de unge ordblindes personlige, sociale og faglige udvikling? Hvordan opleves springet fra grundskole til efterskole? Og hvordan opleves overgangen sidenhen fra efterskole til ungdomsuddannelse og arbejdsmarked? Samtidig stilles det åbne spørgsmål, som ikke direkte besvares, men som udgør et centralt underliggende tema: Hvad er det for sociale, personlige og faglige strukturer i en undervisnings- og læringskontekst, som bevirker, om en læring rent faktisk finder sted eller ej? Hvornår er man inkluderet i et læringsfællesskab som ordblinde, og hvornår er man ekskluderet? Bogen tager udgangspunkt i en lang række interviews med nuværende såvel som tidligere elever på forskellige ordblindeefterskoler og lader i høj de unge selv komme til orde. Det giver en unik indsigt ide unges tanker og overvejelser, når de som unge og ordblinde forsøger at klare sig i skolesystemet.
Bogen er rettet imod forældre, lærere og andre professionelle, der arbejder med unge ordblinde, eller som interesserer sig for området.
Undertitel | Efterskolens betydning for unge ordblindes liv og uddannelse |
---|---|
Forfatter | Tilde Mette Juul, Thomas Brahe og Niels-Henrik M. Hansen |
Forlag | Roskilde Universitetsforlag |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Undervisning for elever med indlæringsvanskeligheder |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 28. feb. 2014 |
Sideantal | 225 |
Bredde | 154 |
Højde | 229 |
Dybde | 12 |
Vægt | 320 |
Første udgave | 0 |
Oplagsdato | 28. feb. 2014 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788778674104 |
ISBN-10 | 8778674107 |
EAN | 9788778674104 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |