Ungdomsliv og læreprocesser i det moderne samfund
297,50 kr
500
ISBN
9788778420534
Ny antologi om undervisning af unge
Bogen er en antologi, der indeholder en række artikler, der har noget væsentligt at sige om ungdomsårene og relationerne mellem det moderne samfund, uddannelse, læreprocesser og lærer- elevroller.
To af artiklerne er ikke skrevet af danske forfattere, det er nordmanden Ivar Bjørgens efterhånden klassiske artikel ""Det amputerte og det fullstendige læringsbegrep"" og Thomas Ziehes artikel ""God anderledeshed"", der begge har vakt genklang i den pædagogiske diskussion i det danske uddannelsessystem. De øvrige artikler er skrevet med reference til det danske uddannelsessystem.
Forord 7
Dannelse
1. Udemokratisk demokrati? - en kommentar til dansk succespædagogik af Lars-Henrik Schmidt 8
2. Den æstetiske dimension af Søren Langager 17
3. Gymnasiet mellem fag og pædagogik af Erling Petersson 25
Det moderne samfund
4. Ungdomslivet vokser af Søren Ehlers 34
5. Mellem det fjerne og det nære af Lilli Zeuner 37
6. Kan modernitet begribes? af Kim Rasmussen 49
7. Socialisation - og en præsentation af Bourdieu's teori om symbolsk kapital og habitus af Espen Jerlang 71
Udvikling og identitetsdannelse
8. Kultur og identitet af Per Schultz Jørgensen 80
9. Identitet og integritet: Aspekter ved unges identitetsdannelse i en kulturel frisat samfundsepoke af Jan Tønnes Hansen 97
10. Den psykologiske udvikling hos studerende af Bo Jacobsen 111
11. Kvinder der vælger - en karakteristik af en ny kvindeidentitet af Mette Mortensen 135
Uddannelsesvalg
12. De unges holdninger til kvalificering af Birgitte Simonsen 149
13. Unge skal vælge selv - om aktuelle ungdomsstrategier af Johannes Andersen 159
14. Vejen ad hvilken: konstruktivistisk vejledning af Peter Plant 165
Læreprocesser og didaktik
15. Det amputerte og det fullstendige læringsbegrep. Et forsøk på å ordne en del forhold omkring læringsbegrepet af Ivar A. Bjørgen 171
16. God anderledeshed af Thomas Ziehe
Bogen er en antologi, der indeholder en række artikler, der har noget væsentligt at sige om ungdomsårene og relationerne mellem det moderne samfund, uddannelse, læreprocesser og lærer- elevroller.
To af artiklerne er ikke skrevet af danske forfattere, det er nordmanden Ivar Bjørgens efterhånden klassiske artikel ""Det amputerte og det fullstendige læringsbegrep"" og Thomas Ziehes artikel ""God anderledeshed"", der begge har vakt genklang i den pædagogiske diskussion i det danske uddannelsessystem. De øvrige artikler er skrevet med reference til det danske uddannelsessystem.
Forord 7
Dannelse
1. Udemokratisk demokrati? - en kommentar til dansk succespædagogik af Lars-Henrik Schmidt 8
2. Den æstetiske dimension af Søren Langager 17
3. Gymnasiet mellem fag og pædagogik af Erling Petersson 25
Det moderne samfund
4. Ungdomslivet vokser af Søren Ehlers 34
5. Mellem det fjerne og det nære af Lilli Zeuner 37
6. Kan modernitet begribes? af Kim Rasmussen 49
7. Socialisation - og en præsentation af Bourdieu's teori om symbolsk kapital og habitus af Espen Jerlang 71
Udvikling og identitetsdannelse
8. Kultur og identitet af Per Schultz Jørgensen 80
9. Identitet og integritet: Aspekter ved unges identitetsdannelse i en kulturel frisat samfundsepoke af Jan Tønnes Hansen 97
10. Den psykologiske udvikling hos studerende af Bo Jacobsen 111
11. Kvinder der vælger - en karakteristik af en ny kvindeidentitet af Mette Mortensen 135
Uddannelsesvalg
12. De unges holdninger til kvalificering af Birgitte Simonsen 149
13. Unge skal vælge selv - om aktuelle ungdomsstrategier af Johannes Andersen 159
14. Vejen ad hvilken: konstruktivistisk vejledning af Peter Plant 165
Læreprocesser og didaktik
15. Det amputerte og det fullstendige læringsbegrep. Et forsøk på å ordne en del forhold omkring læringsbegrepet af Ivar A. Bjørgen 171
16. God anderledeshed af Thomas Ziehe
Forlag | Billesø & Baltzer |
---|---|
Indbinding | Paperback |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 1. jan. 2001 |
Sideantal | 376 |
Bredde | 163 |
Højde | 235 |
Dybde | 27 |
Vægt | 708 |
Første udgave | 0 |
Oplagsdato | 18. okt. 2005 |
Oplag | 4 |
Udgave | 2 |
ISBN-13 | 9788778420534 |
ISBN-10 | 8778420539 |
EAN | 9788778420534 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |