Unge, globalisering og politisk dannelse
14-15-åriges viden, værdier, holdninger og aktiviteter vedrørende demokrati, politik og samfund testes i 38 lande, og danske resultater er markante, fx når det gælder elevers opfattelse af klasserummet og skolen.
Det viser International Civic and Citizenship Education Study (ICCS), som beskrives og analyseres her. Resultaterne er tankevækkende, men undersøgelsen er i sig selv udtryk for en omdiskuteret tendens i det 21. århundredes videnspolitik. For kan man overhovedet gøre komplicerede fænomener som demokrati og dannelse op i tal, og hvilke konsekvenser har det?
Opdragelsen af unge til demokrati udgør et af vor tids paradokser: I jagten på den kompetente elev viser det globale videnssamfund sig ikke bare som et universelt civilisatorisk projekt. Den vidner samtidig om en fornyet interesse for lokale, regionale og nationale ideer om dannelse.
Forfatter | Jens Bruun, Jonas Lieberkind, Søren Christensen, Signe Pildal Hansen, John Benedicto Krejsler, Kirsten Hyldgaard, Jens Erik Kristensen |
---|---|
Forlag | U Press |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Antologier: generelt, Undervisningsfærdigheder og undervisningsmetoder |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 10. okt. 2013 |
Sideantal | 234 |
Bredde | 160 |
Højde | 242 |
Dybde | 18 |
Vægt | 431 |
Første udgave | 2013 |
Oplagsdato | 10. okt. 2013 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788793060029 |
ISBN-10 | 8793060025 |
EAN | 9788793060029 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |