Vilje og vilkår
298,75 kr
500
ISBN
9788721015282
VILJE OG VILKÅR er en bog om identitet, læring og demokrati belyst gennem analyse af 120 livshistoriske fortællinger.
120 vidt forskellige mennesker har i 90"erne fortalt deres livshistorie til Marianne Horsdal og hendes studerende. Gennem deres fortællinger får vi også det tyvende århundredes historie fortalt. Den store fortælling vokser flerstemmigt ud af de mange små fortællinger og beskriver en bevægelse fra fælles vilkår til personlige valg. Livet bliver i stigende grad tolket som et individuelt projekt, der helst skal lykkes.
Individualiseringen og ønsket om livslang læring sætter fokus på den lille fortælling, det enkelte menneskes biografi. De individuelle erfaringer bliver betydningsfulde og må tages alvorligt.
VILJE OG VILKÅR undersøger forholdet mellem individ og fællesskab ved det 20. århundredes afslutning, vores værdier, selvopfattelser og tilværelsestolkninger og betydningen af de identitetsgivende tilhørsforhold for læring og demokratisk deltagelse.
Marianne Horsdal har de seneste år deltaget i forskningsprojektet Voksenuddannelse, Folkeoplysning og Demokrati. Projektets overordnede formål er at undersøge relationerne mellem voksenuddannelse, folkeoplysning og demokrati i lyset af de forandringsprocesser, der præger det danske velfærdssamfund, ikke mindst på grund af individualisering og globalisering.
120 vidt forskellige mennesker har i 90"erne fortalt deres livshistorie til Marianne Horsdal og hendes studerende. Gennem deres fortællinger får vi også det tyvende århundredes historie fortalt. Den store fortælling vokser flerstemmigt ud af de mange små fortællinger og beskriver en bevægelse fra fælles vilkår til personlige valg. Livet bliver i stigende grad tolket som et individuelt projekt, der helst skal lykkes.
Individualiseringen og ønsket om livslang læring sætter fokus på den lille fortælling, det enkelte menneskes biografi. De individuelle erfaringer bliver betydningsfulde og må tages alvorligt.
VILJE OG VILKÅR undersøger forholdet mellem individ og fællesskab ved det 20. århundredes afslutning, vores værdier, selvopfattelser og tilværelsestolkninger og betydningen af de identitetsgivende tilhørsforhold for læring og demokratisk deltagelse.
Marianne Horsdal har de seneste år deltaget i forskningsprojektet Voksenuddannelse, Folkeoplysning og Demokrati. Projektets overordnede formål er at undersøge relationerne mellem voksenuddannelse, folkeoplysning og demokrati i lyset af de forandringsprocesser, der præger det danske velfærdssamfund, ikke mindst på grund af individualisering og globalisering.
Undertitel | Identitet, læring og demokrati |
---|---|
Forfatter | Marianne Horsdal |
Forlag | Borgen |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Biografier, sande fortællinger og ikkefiktiv prosa |
Varegruppe | Samfund, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 4. sep. 2000 |
Sideantal | 211 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2000 |
Oplagsdato | 16. jul. 2012 |
Oplag | 2 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788721015282 |
ISBN-10 | 8721015287 |
EAN | 9788721015282 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |