Personlige bærbare computere i undervisningen

Af: Helle Mathiasen
130,00 kr
På lager
ISBN
1294005
Med afsæt i en analyse af forventninger fra det politiske system bl.a. udmøntet i publikationer som love, bekendtgørelser og handlingsplaner diskuteres forventninger til IT i et historisk perspektiv.

Siden 1970'erne har IT været på tale i forbindelse med undervisning. Der har været adgang til computere på skolerne i mange år, og i lige så mange år har der været forsøgs- og udviklingsarbejder, der skulle bidrage til viden om IT's betydning for undervisning og læring. Det 'nye' i nærværende sammenhæng er, at den teknologiske udvikling har muliggjort, at elever og lærere kan anvende deres personlige bærbare computer uafhængigt af tid og sted. Der er derfor tale om præmisser for undervisningen, som historisk set er nye. Og hvad 'siger og gør' elever og lærere så, når en 'ultimativ' IT-anvendelse i undervisningen er mulig? Hvordan er deres tilgang til og erfaringer med pbc-anvendelsen i undervisningen?

De centrale sprøgsmål kondenseres til spørgsmålet, om brugen af personlige bærbare computere på den ene side vil ændre undervisningsorganisering og på den anden side vil facilitere individuelle læringsstrategier.

Det teoretiske fundament trækker på N. Luhmanns system-, kommunikations- og erkendelesteori, og den empiriske undersøgelse funderes i et følgeforskningsdesign og præsenteres og analysere med fokus på elevers og læreres anvendelse af bærbare computere i undervinsingen og i undervisningsrelaterede sammenhænge. Det primære fokus er på elevernes perspektiv, hvad angår denne teknologi.
Specifikationer
Undertitel ph.d.-afhandling
Forfatter Helle Mathiasen
Forlag Danmarks Pædagogiske Universitet
Varegruppe Pædagogik, Børn og forældre
Ekspedition AAUF
Udgivelsesdato 1. jan. 2002
Sideantal 347
Bredde 0
Højde 0
Dybde 0
Vægt 0
Første udgave 2002
Oplagsdato 1. jan. 2002
Oplag 0
Udgave 0
ISBN-13 1294005
EAN 1294005
Sprog Dansk
Orignalsprog Sproget kan ikke bestemmes
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.