Nervepirrende pædagogik

335,00 kr
500
ISBN
9788750038733
Hvordan kan viden om hjernens udvikling bruges inden for pædagogik? Bliver vi f.eks. klogere af at bevæge os? Dikterer vores biologi perioder for bestemte typer indlæring, fx af sprog? Og er det rigtigt, at der kan testes for al den viden, som er vigtig at få lært i folkeskolen?

I Nervepirrende pædagogik giver eksperter i f.eks. videnskabsteori, hjerneforskning og sprogvidenskab deres bud. Samtidig giver bogen en bred introduktion til det man kan kalde pædagogisk neurovidenskab - et nyt felt, der tænker viden fra neurovidenskab sammen med pædagogik i takt med neurovidenskabens landvindinger.

Forfatterne viser, at natur har afgørende indflydelse på kultiveringen af mennesket, men at der samtidig er - og ikke mindst bør - være grænser for, hvad vi tillægger vores biologi. Er den ukritiske brug af Howard Gardners multiple intelligenser i det danske skolesystem fx at gå for vidt?

At tænke neurovidenskab ind i en pædagogisk ramme er et farefuldt og vanskeligt projekt, men ikke desto mindre påkrævet. Nervepirrende pædagogik tager skridtet og henvender sig til alle, der interesserer sig for pædagogik og læring, fx ansatte i daginstitutioner, folkeskolen og sundhedsvæsnet.
Specifikationer
Undertitel en introduktion til pædagogisk neurovidenskab
Forlag Akademisk Forlag
Indbinding Hæftet
Varegruppe Pædagogik, Børn og forældre
Ekspedition DBK
Udgivelsesdato 25. jan. 2007
Sideantal 261
Bredde 0
Højde 0
Vægt 0
Første udgave 0
Oplagsdato 15. nov. 2007
Oplag 2
Udgave 1
ISBN-13 9788750038733
ISBN-10 8750038737
EAN 9788750038733
Sprog dan
Orignalsprog dan
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.