Kompetence- og metodeudvikling i daginstitutioner
215,00 kr
På lager
ISBN
9788776840051
Hvordan bliver viden omsat i en fornyet pædagogisk praksis i den institutionelle hverdag? Kan deltagere i kursusforløb oparbejde kompetenceudvikling, som både indebærer muligheder for at udvikle egen praksis og implementere ny viden i institutionen som helhed?
Målet med denne bog er at bidrage til en kvalificering af tænkningen om, hvad der skaber udvikling af pædagogisk og socialpædagogisk praksis. Den belyser forholdet mellem professionelles faglighed og en samlet institutionel udviklings- og implementeringsstrategi.
Den empiriske baggrund er et forskningsbaseret metodeudviklingsprojekt (Roskilde-modellen), der har fundet sted i samarbejde med Roskilde Kommune 2004.
Veje fra viden til handling er ikke enkel. Forskningsprojektet har identificeret tre komponenter, som faciliterer professions- og kompetenceudvikling. For det første oplevelse af ejerskab, for det andet refleksion og vidensdeling og for det tredje tid, followup og ledelsesmæssig opbakning. Alle er forudsætninger for, at viden bliver til andet og mere end ´noget der står på en hylde´.
Bogen henvender sig til forskere, lærere på seminarier, men også til praktikere, politikere og andre med interesse og ansvar for, at kursusforløb og andre kompetenceudviklings- og professionskvalificeringsstrategier implementeres i praksis.
Målet med denne bog er at bidrage til en kvalificering af tænkningen om, hvad der skaber udvikling af pædagogisk og socialpædagogisk praksis. Den belyser forholdet mellem professionelles faglighed og en samlet institutionel udviklings- og implementeringsstrategi.
Den empiriske baggrund er et forskningsbaseret metodeudviklingsprojekt (Roskilde-modellen), der har fundet sted i samarbejde med Roskilde Kommune 2004.
Veje fra viden til handling er ikke enkel. Forskningsprojektet har identificeret tre komponenter, som faciliterer professions- og kompetenceudvikling. For det første oplevelse af ejerskab, for det andet refleksion og vidensdeling og for det tredje tid, followup og ledelsesmæssig opbakning. Alle er forudsætninger for, at viden bliver til andet og mere end ´noget der står på en hylde´.
Bogen henvender sig til forskere, lærere på seminarier, men også til praktikere, politikere og andre med interesse og ansvar for, at kursusforløb og andre kompetenceudviklings- og professionskvalificeringsstrategier implementeres i praksis.
Undertitel | om implementering af "ny" viden i praksis, et forskningsprojekt med afsæt i Roskilde-modellen |
---|---|
Forfatter | Bente Jensen, Niels Rosendal Jensen, Tim Vikær Andersen |
Forlag | Danmarks Pædagogiske Universitet |
Thema koder | Førskoler og børnehaver |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | AAUF |
Udgivelsesdato | 13. jun. 2005 |
Sideantal | 156 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2005 |
Oplagsdato | 13. jun. 2005 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788776840051 |
ISBN-10 | 8776840050 |
EAN | 9788776840051 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Sproget kan ikke bestemmes |
Illustreret i farver/sh | Nej |