Forskningskortlægning og forskervurdering af skandinavisk forskning i året 2007 i institutioner for de 0-6-årige (førskole
77,50 kr
Desværre udsolgt fra forlaget.
ISBN
9788776842918
Rapporten fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning omtaler alle skandinaviske undersøgelser med høj forskningsrapporteringskvalitet fra år 2007 og i særlig grad temaerne: Leg, læring og omsorg – læreplaner; Udsathed, sociale forskelle, in/eksklusion og daginstitution; Pædagoger, Forældre og institution; Implementering af lovgivning og læreplan samt Sundhed.
Kun få studier fokuserer på, hvad man traditionelt har set som kerneopgaverne for institutioner for de 0-6-årige, nemlig leg og omsorg, mens interessen for at studere læring blandt mindre børn tilsyneladende er i vækst. I samme undersøgelse fra 2006 var der en stor interesse for det professionelle personale i institutio¬nerne. Denne interesse er stadig levende, men i år er opmærksomheden på børnene og interessen for at studere samspil, sammenhænge eller relationer styrket.
Et flertal af undersøgelserne er kvalitative, mens en mindre del inddrager kvantitative metoder. Anvendelsen af mere avancerede statistiske metoder er sjælden, og længdesnitsundersøgelser mangler i udpræget grad. Langt færre studier i år end sidste år interesserer sig for, 'hvad der virker', ligesom antallet af interventions- og implementeringsstudier (programevalueringer) er lavt.
Kun få studier fokuserer på, hvad man traditionelt har set som kerneopgaverne for institutioner for de 0-6-årige, nemlig leg og omsorg, mens interessen for at studere læring blandt mindre børn tilsyneladende er i vækst. I samme undersøgelse fra 2006 var der en stor interesse for det professionelle personale i institutio¬nerne. Denne interesse er stadig levende, men i år er opmærksomheden på børnene og interessen for at studere samspil, sammenhænge eller relationer styrket.
Et flertal af undersøgelserne er kvalitative, mens en mindre del inddrager kvantitative metoder. Anvendelsen af mere avancerede statistiske metoder er sjælden, og længdesnitsundersøgelser mangler i udpræget grad. Langt færre studier i år end sidste år interesserer sig for, 'hvad der virker', ligesom antallet af interventions- og implementeringsstudier (programevalueringer) er lavt.
Forfatter | Katrin Hjort, Bente Jensen, Inge Johansson, Michael Søgaard Larsen, Thomas Moser, Sven Erik Nordenbo, Niels Ploug |
---|---|
Forlag | Dansk Clearinghouse for uddannelsesforskning. Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag |
Thema koder | Førskoler og børnehaver |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | AAUF |
Udgivelsesdato | 2. mar. 2009 |
Sideantal | 125 |
Bredde | 200 |
Højde | 140 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2009 |
Oplagsdato | 5. jan. 1 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788776842918 |
ISBN-10 | 8776842916 |
EAN | 9788776842918 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Dansk |
Illustreret i farver/sh | Nej |