Udviklingsledelse i skoler
27,50 kr
Desværre udsolgt fra forlaget.
ISBN
9788777017759
Folkeskolen år 2000 - fokuspunkt nr. 7
Skoleledelse spiller en afgørende rolle i udviklingen og realiseringen af skolens opgaver og mål. Øget decentralisering og fokus på kvalitetsudvikling stiller krav om, at folkeskolens ledere løser en række nye opgaver. Skoleledelsens opgaver omfatter bl.a. kvalitet i undervisningen, ressourcestyring og personaleledelse.
Der er på den baggrund behov for at præcisere ledelsesopgaverne og dermed også øge forståelsen af ledelse mellem kommune, skoleledere og skolens medarbejdere.
I år 2000 skal ledelsen af de danske folkeskoler inddrage moderne principper for administrativ og pædagogisk ledelse samt for personaleledelse. Ledelsen skal på kommunalt- og skoleplan fremstå synlig og i overensstemmelse med de krav, udviklingen af folkeskolen fordrer.
Det betyder
- at ledelsesbegrebet i folkeskolen konkretiseres
- at der med udgangspunkt i folkeskoleloven opstilles kommunale mål for skoleledelse
- at der sker en videreudvikling af skolelederuddannelser
- at der på den enkelte skole udøves ledelse i forhold til skolens opgaver og god personalepolitik.
Skoleledelse spiller en afgørende rolle i udviklingen og realiseringen af skolens opgaver og mål. Øget decentralisering og fokus på kvalitetsudvikling stiller krav om, at folkeskolens ledere løser en række nye opgaver. Skoleledelsens opgaver omfatter bl.a. kvalitet i undervisningen, ressourcestyring og personaleledelse.
Der er på den baggrund behov for at præcisere ledelsesopgaverne og dermed også øge forståelsen af ledelse mellem kommune, skoleledere og skolens medarbejdere.
I år 2000 skal ledelsen af de danske folkeskoler inddrage moderne principper for administrativ og pædagogisk ledelse samt for personaleledelse. Ledelsen skal på kommunalt- og skoleplan fremstå synlig og i overensstemmelse med de krav, udviklingen af folkeskolen fordrer.
Det betyder
- at ledelsesbegrebet i folkeskolen konkretiseres
- at der med udgangspunkt i folkeskoleloven opstilles kommunale mål for skoleledelse
- at der sker en videreudvikling af skolelederuddannelser
- at der på den enkelte skole udøves ledelse i forhold til skolens opgaver og god personalepolitik.
Forfatter | Leif Faurholt |
---|---|
Forlag | Danmarks Lærerhøjskole, Haders |
Thema koder | Danmark, Grundskoler og skoler for mellemtrinnet |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | AAUF |
Udgivelsesdato | 1. jan. 1999 |
Sideantal | 36 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 1999 |
Oplagsdato | 5. jan. 1 |
Oplag | 0 |
Udgave | 0 |
Serie | F2000 |
ISBN-13 | 9788777017759 |
ISBN-10 | 8777017757 |
EAN | 9788777017759 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Dansk |
Illustreret i farver/sh | Nej |