Litteraturlyst og læring
Denne antologi sætter fokus på litteraturlæsning i dansk på grundskolens mellemtrin og i udskolingen. Ud fra spørgsmålet om hvorfor vi læser litteratur i skolen, belyses litteraturens potentiale i forhold til udvikling af empati og det at danne sig som menneske. Der gives bud på, hvad der skal undervises i, og hvordan det kan gøres for at skabe lyst til at læse litteratur.
Bogen viser litteraturlæsningens mange facetter fra det overordnede spørgsmål om, hvad litteraturen kan, til det praksisnære hvordan. Hvert kapitel udfolder sin særlige vinkel på litteraturundervisning i praksis med afsæt i så forskelligartede tekster som billedbøger, ny ungdomslitteratur og den ældre litteratur.
Med dette udgangspunkt henvender bogen sig til dansklærere, dansk- og læsevejledere, bibliotekarer, undervisere og studerende på lærer- og diplomuddannelsen.
Forfatter | Dorte Østergren-Olsen (red.), Lene Herholdt (red.), Hans Ulrik Rosengaard, Jeppe Bundsgaard, Marianne Oksbjerg, Maria Nikolajeva, Bo Steffensen, Kristine Kabel, Eiler Jensen, Anne-Marie Mai, Simon Skov Fougt, Anette Øster, Martin Blok Johansen |
---|---|
Forlag | Dansk Psykologisk Forlag A/S |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Antologier: generelt, Dansk, For folkeskolen, Litteraturhistorie og litteraturkritik, Undervisning i et specifikt fag |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 5. sep. 2012 |
Sideantal | 180 |
Bredde | 171 |
Højde | 241 |
Dybde | 12 |
Vægt | 407 |
Første udgave | 2012 |
Oplagsdato | 5. sep. 2012 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788777067976 |
ISBN-10 | 8777067975 |
EAN | 9788777067976 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Oversætter | Dorte Herholdt Silver (kapitel 3) |
Omslagsgrafiker | Mette Plesner/Louises design |
Illustreret i farver/sh | Nej |