Mentorskab
218,75 kr
Desværre udsolgt fra forlaget.
ISBN
9788779553385
I det svenske skolesystem er der gjort omfattende og positive erfaringer med indførelse af en kollegial mentorordning. Mentorskab er en særlig måde at organisere skolens møde med nye lærere. En erfaren lærer med viden om nyansattes uddannelsesmæssige forudsætninger og vanskeligheder ved indgangen til det nye skoleliv og kompetence inden for kommunikation og konsultation varetager opgaven med løbende at følge og støtte en nyansat lærer.
Mentorskab har en bred og funktionel forståelse af mentorvirksomhed og er indgået som grundmateriale og værktøj i uddannelsen af de svenske mentorer. Ud over at give nye lærere en hensigtsmæssig indføring i skolens verden og kollegial opbakning i det praktiske lærerarbejde har mentorsystemet i bogens intention også en almen funktion på skolens organisationsniveau.
Implementeringen af mentorsystemet på en skole bidrager ikke kun til at tage hånd om de unge læreres situation, men inddrager hele lærerkollegiet i principielle diskussioner om pædagogik og lærerarbejde, skolens kultur og organisation og den institutionelle læring. Mentorsystemet er derfor et godt afsæt til at initiere skolens udvikling og fastholde den skolefaglige kollegiale samtale.
På linje med indslusning af nye lærere kan mentorsystemet desuden vise sig at være en velegnet model og tilgang til en skoles uddannelse af lærerstuderende i praktik.
Mentorskab har en bred og funktionel forståelse af mentorvirksomhed og er indgået som grundmateriale og værktøj i uddannelsen af de svenske mentorer. Ud over at give nye lærere en hensigtsmæssig indføring i skolens verden og kollegial opbakning i det praktiske lærerarbejde har mentorsystemet i bogens intention også en almen funktion på skolens organisationsniveau.
Implementeringen af mentorsystemet på en skole bidrager ikke kun til at tage hånd om de unge læreres situation, men inddrager hele lærerkollegiet i principielle diskussioner om pædagogik og lærerarbejde, skolens kultur og organisation og den institutionelle læring. Mentorsystemet er derfor et godt afsæt til at initiere skolens udvikling og fastholde den skolefaglige kollegiale samtale.
På linje med indslusning af nye lærere kan mentorsystemet desuden vise sig at være en velegnet model og tilgang til en skoles uddannelse af lærerstuderende i praktik.
Undertitel | at organisere skolens møde med nye lærere |
---|---|
Forfatter | Carola Aili, Håkan Persson, Kerstin Persson |
Forlag | Klim |
Thema koder | Undervisningspersonale |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | Egen |
Udgivelsesdato | 13. sep. 2004 |
Sideantal | 171 |
Bredde | 159 |
Højde | 226 |
Dybde | 16 |
Vægt | 336 |
Første udgave | 2004 |
Oplagsdato | 13. sep. 2004 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Pædagogik til tiden |
ISBN-13 | 9788779553385 |
ISBN-10 | 8779553389 |
EAN | 9788779553385 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Svensk |
Oversætter | Alf Andersen |
Foreword Author | Kirsten Krogh-Jespersen, Jørgen Kuhlmann og Andreas Striib |
Illustreret i farver/sh | Nej |