Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Særlige ressourcepersoner er lærere som har en specialviden om et særligt område, fx læsevejledere, AKT-vejledere og it-vejledere. Denne undersøgelse belyser hvilke roller og hvilke opgaver ressourcepersonerne varetager som led i opkvalificeringen af lærerne i folkeskolen. Hensigten er at identificere faktorer der har betydning for ressourcepersonernes muligheder for at udføre denne opgave og dermed spille en central rolle i skolens hverdag.
Undersøgelsen bygger på en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse blandt skoleledere og otte skolers erfaringer med at bruge særlige ressourcepersoner. På de otte skoler har vi interview-et lærere, ressourcepersoner, skoleledere og kommunale konsulenter, og deres vurderinger og erfaringer udgør et vigtigt grundlag for rapportens analyser.
I undersøgelsen drages der løbende sammenligninger mellem VVU og diplomuddannelserne. Det skyldes dels at uddannelserne som dele af det samme videregående VEU-system skal opfylde ef-ter- og videreuddannelsesbehov på vilkår der har mange fælles træk, dels at EVA tidligere har undersøgt diplomuddannelserne der muliggør meningsfulde sammenligninger (se EVA 2006).
Kønssammensætningen blandt deltagerne på VVU er mere ligelig end på diplomuddannelserne, og deltagerne er noget yngre. Halvdelen af de studerende på VVU er lønmodtagere i job på grundniveau, fx personer der udfører almindeligt kontorarbejde. Dette er en markant forskel i forhold til diplomuddannelserne, hvor 92 % af de studerende er lønmodtagere på mellemste eller højeste niveau, herunder fx lærere, sygeplejersker eller pædagoger. Der er således en tydelig sammenhæng mellem VVU- og diplomniveauerne på den ene side og deltagernes status på arbejdsmarkedet på den anden side. Relativt mange deltagere på VVU har dog en videregående uddannelse inden de begynder på VVU.
Forlag | Danmarks Evalueringsinstitut |
---|---|
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Uddannelsesadministration og uddannelsesorganisering |
Varegruppe | Samfund, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 17. dec. 2009 |
Sideantal | 141 |
Bredde | 210 |
Højde | 210 |
Dybde | 9 |
Vægt | 311 |
Første udgave | 2009 |
Oplagsdato | 17. dec. 2009 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788779585591 |
ISBN-10 | 8779585590 |
EAN | 9788779585591 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |