VUS - behovet for lærerkvalifikationer
107,50 kr
Desværre udsolgt fra forlaget.
ISBN
9788789991160
På initiativ af Undervisningsministeriet er Lov om Voksenuddannelse (VUS) løbende blevet evalueret.
VUS-ordningen har eksisteret siden 1989. I den tid er den blevet grundigt undersøgt med hensyn til, hvem der deltager, deltagernes udbytte på kort og lang sigt, planlægning og gennemførelse m.m. Hidtil har der dog ikke været megen opmærksomhed om kravene til undervisernes kvalifikationer.
I denne rapport redegøres for, hvilke lærerkvalifikationer henholdsvis VUS-modtagerne og deres undervisere anser for de væsentligste. Rapporten søger at give svar på en række spørgsmål: Adskiller VUS-modtagerne sig fra andres grupper af voksne kursister i deres opfattelse? Er der forskel på VUS-modtagernes opfattelse afhængigt af deres køn, alder, om de deltager individuelt eller kollektivt, eller ved hvilken uddannelsesinstitution de deltager? Har VUS-modtagerne og underviserne samme opfattelse af, hvad der er væsentlige lærerkvalifikationer? Mener underviserne, at undervisningen på VUS-forløb kræver særlige lærerkvalifikationer? Afhænger undervisernes opfattelse af, hvor de er ansat, og hvad de underviser i?
VUS-ordningen har eksisteret siden 1989. I den tid er den blevet grundigt undersøgt med hensyn til, hvem der deltager, deltagernes udbytte på kort og lang sigt, planlægning og gennemførelse m.m. Hidtil har der dog ikke været megen opmærksomhed om kravene til undervisernes kvalifikationer.
I denne rapport redegøres for, hvilke lærerkvalifikationer henholdsvis VUS-modtagerne og deres undervisere anser for de væsentligste. Rapporten søger at give svar på en række spørgsmål: Adskiller VUS-modtagerne sig fra andres grupper af voksne kursister i deres opfattelse? Er der forskel på VUS-modtagernes opfattelse afhængigt af deres køn, alder, om de deltager individuelt eller kollektivt, eller ved hvilken uddannelsesinstitution de deltager? Har VUS-modtagerne og underviserne samme opfattelse af, hvad der er væsentlige lærerkvalifikationer? Mener underviserne, at undervisningen på VUS-forløb kræver særlige lærerkvalifikationer? Afhænger undervisernes opfattelse af, hvor de er ansat, og hvad de underviser i?
Forfatter | Anne Larson |
---|---|
Forlag | Forskningscenter for Voksenuddannelse |
Thema koder | Undervisningspersonale, Voksenundervisning, videreuddannelse. |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | AAUF |
Udgivelsesdato | 1. jan. 1995 |
Sideantal | 90 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 1995 |
Oplagsdato | 5. jan. 1 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788789991160 |
ISBN-10 | 8789991168 |
EAN | 9788789991160 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Dansk |
Illustreret i farver/sh | Nej |