Et professions- og generationsperspektiv på ny skolestart
245,00 kr
Desværre udgået af boghandelen
ISBN
9788791562082
"Ny skolestart" er fra slutningen af det 20. århundrede en fællesbetegnelse for statslige udviklingsprogrammer og lovgivningsinitiativer, der har som intention at ændre på struktur, bemanding og indhold af det pædagogiske arbejde i og omkring børns skolestart.
Dette ph.d. -projekt har som forskningsinteresse dels at undersøge baggrunden for "Ny skolestart", dels at analysere pædagogers, læreres og børns oplevelse af ny skolestart.
Afhandlingen bygger på analyser af kvalitative interviews med pædagoger, lærere og børn i to 2. klasser. På baggrund af Pierre Bourdieus teori om felt og position samt Basil Bernsteins teori om synlig og usynlig pædagogik konstrueres et professions- og generationsperspektiv "Ny skolestart".
Professionsperspektivet afdækker, hvordan pædagoger og lærere i økonomiske rationaler, etablerede professionsdiskurser og -praktikker.
Med "Ny skolestart" er meget forandret for pædagoger og lærere, samtidig med at de traditionelle dominansrelationer mellem lærere og pædagoger er, som de altid har været.
Generationsperspektivet belyser, hvordan børn dels er fælles om at opleve de voksne som magtfulde og dominerende, og dels indtager forskellige positioner til hinanden og de voksne i skolen.
Dette ph.d. -projekt har som forskningsinteresse dels at undersøge baggrunden for "Ny skolestart", dels at analysere pædagogers, læreres og børns oplevelse af ny skolestart.
Afhandlingen bygger på analyser af kvalitative interviews med pædagoger, lærere og børn i to 2. klasser. På baggrund af Pierre Bourdieus teori om felt og position samt Basil Bernsteins teori om synlig og usynlig pædagogik konstrueres et professions- og generationsperspektiv "Ny skolestart".
Professionsperspektivet afdækker, hvordan pædagoger og lærere i økonomiske rationaler, etablerede professionsdiskurser og -praktikker.
Med "Ny skolestart" er meget forandret for pædagoger og lærere, samtidig med at de traditionelle dominansrelationer mellem lærere og pædagoger er, som de altid har været.
Generationsperspektivet belyser, hvordan børn dels er fælles om at opleve de voksne som magtfulde og dominerende, og dels indtager forskellige positioner til hinanden og de voksne i skolen.
Undertitel | Ph.d.-afhandling |
---|---|
Forfatter | Rektor, ph.d., cand. mag. Erik Hygum |
Forlag | PUC i samarbejde med CVU Vita |
Indbinding | Paperback |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 2. jan. 2006 |
Sideantal | 208 |
Bredde | 171 |
Højde | 240 |
Dybde | 14 |
Vægt | 452 |
Første udgave | 2006 |
Oplagsdato | 2. jan. 2006 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788791562082 |
ISBN-10 | 8791562082 |
EAN | 9788791562082 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Oversætter | null |
Illustreret i farver/sh | Nej |