At blive et børnehavebarn
I bogen følger Martha Sif Karrebæk gennem ni måneder den treårige dreng Suliman, mens han er i børnehave, for bl.a. at studere hans interaktion med jævnaldrende børn og hans tilegnelse af dansk som andetsprog.
Bogen problematiserer antagelsen om, at sproglig udfoldelse i børnehaven i sig selv skulle føre til den forventede dansksproglige beherskelse i skolen. Dermed forholder bogen sig også til folkeskolens skærpede krav om læreplaner i børnehaven og den øgede opmærksomhed på tosprogede børns danskkundskaber ved skolestart.
På baggrund af en etnografisk metode har forfatteren indsamlet et større materiale, der analyseres fra en henholdsvis lingvistisk og interaktionel synsvinkel. Forfatteren følger Suliman gennem den sproglige socialisationsproces, han undergår, når han deltager i og sprogligt bidrager til forskellige legesituationer i børnehaven. Forfatteren analyserer, hvad der foregår i helt konkrete situationer, men beskriver også Sulimans sociale strategier og sproglige udvikling over længere tid.
Martha Sif Karrebæk, postdoc, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet.
Undertitel | En minoritetsdrengs sprog, interaktion og deltagelse i børnefællesskabet |
---|---|
Forfatter | Martha Sif Karrebæk |
Forlag | Museum Tusculanums Forlag |
Indbinding | Hæftet |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 30. jun. 2012 |
Sideantal | 375 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2011 |
Oplagsdato | 30. jun. 2012 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788763532693 |
ISBN-10 | 8763532697 |
EAN | 9788763532693 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |