Billedkunst
298,75 kr
På lager
ISBN
9788771296709
‘Billedkunst’ i serien ‘Mål og midler’ udforsker centrale og grundlæggende problemstillinger for en didaktisk forståelse af læremidler til skolens billedkunstundervisning. Billedfaget har ændret sig markant over de seneste godt hundrede år – fra faget hed Tegning i første halvdel af 1900-tallet, over Formning i 60’erne til 90’erne og til faget Billedkunst, som nu udfordres af et stadigt bredere billedbegreb, efterhånden som betydningen af visualitet i samfundet øges. Bogen illustrerer denne udvikling via en række tidstypiske læremidler.
Desuden rummer bogen analyser af både læreplaner og læremidler til billedkunstundervisningen. At sammenholde læreplaner og læremidler og se dem i historisk perspektiv gør det muligt at reflektere over og diskutere fag, fagdidaktik og undervisning. Et andet væsentligt perspektiv er analyserne af ‘Forenklede Fælles Mål’, som vi sammenligner med læreplanerne i Ontario og Norge, hvor man finder andre former for målstyring end den, der i øjeblikket gøres gældende i Danmark.
Bogens kapitler bindes sammen af en narrativ struktur, hvor vi følger tre billedkunstlærere i deres møde med læreplanen og forskellige typer af læremidler. Et væsentligt mål med bogen er, at den bliver anvendelsesorienteret. Derfor følger vi også de tre lærere i forbindelse med analyse og brug af læremidlerne. I hvert kapitel formidles forskellig slags viden om læreplaner og læremidler inden for billedfaget. Undervejs i bogen er der blokke af arbejdsspørgsmål til læserens egen refleksion og videre studie på læreruddannelsen eller i lærerpraksis.
Det nationale videncenter for læremidler, Læremiddel.dk, har gennemført et større udviklingsprojekt med fokus på forholdet mellem læreplaner, læremidler og skolens praksis. Resultatet er udgivelsesserien ‘Mål og midler’, der præsenterer analyser af både læreplaner og læremidler i fagene.
Desuden rummer bogen analyser af både læreplaner og læremidler til billedkunstundervisningen. At sammenholde læreplaner og læremidler og se dem i historisk perspektiv gør det muligt at reflektere over og diskutere fag, fagdidaktik og undervisning. Et andet væsentligt perspektiv er analyserne af ‘Forenklede Fælles Mål’, som vi sammenligner med læreplanerne i Ontario og Norge, hvor man finder andre former for målstyring end den, der i øjeblikket gøres gældende i Danmark.
Bogens kapitler bindes sammen af en narrativ struktur, hvor vi følger tre billedkunstlærere i deres møde med læreplanen og forskellige typer af læremidler. Et væsentligt mål med bogen er, at den bliver anvendelsesorienteret. Derfor følger vi også de tre lærere i forbindelse med analyse og brug af læremidlerne. I hvert kapitel formidles forskellig slags viden om læreplaner og læremidler inden for billedfaget. Undervejs i bogen er der blokke af arbejdsspørgsmål til læserens egen refleksion og videre studie på læreruddannelsen eller i lærerpraksis.
Det nationale videncenter for læremidler, Læremiddel.dk, har gennemført et større udviklingsprojekt med fokus på forholdet mellem læreplaner, læremidler og skolens praksis. Resultatet er udgivelsesserien ‘Mål og midler’, der præsenterer analyser af både læreplaner og læremidler i fagene.
Forfatter | Knud Erik Christensen, Henrik Marxen, Keld Skovmand |
---|---|
Forlag | Klim |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Lærervejledninger og undervisningsmateriale, Uddannelse. Pædagogik, Undervisning i et specifikt fag |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 15. maj 2015 |
Sideantal | 214 |
Bredde | 213 |
Højde | 261 |
Dybde | 18 |
Vægt | 831 |
Første udgave | 2015 |
Oplagsdato | 15. maj 2015 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | MOM |
ISBN-13 | 9788771296709 |
ISBN-10 | 8771296700 |
EAN | 9788771296709 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Omslagsgrafiker | Ann Odgaard Sørensen |
Illustreret i farver/sh | Nej |