Åbne og lukkede døre
En antologi, der stiller skarpt på kønsblindheden i pædagogikken: i relationerne mellem børn og voksen, i lovgivningen og i folkeskolens undervisningsmateriale. Bogen er udgivet i samarbejde med Foreningen Køn i Pædagogik, og de 15 forfattere kommer rundt om alle områdets aspekter og diskussioner.
Ane Kirk, en af bogens redaktører, udtaler:
»Uanset hvad man mener om betydning af køn, er det med til at udstikke rammer for både voksne, unge og børn. Alligevel er Danmark det eneste land i Norden, der har en ikke-holdning til køn i dag- og uddannelsesinstitutioner. Danmark er ikke kønsneutralt, men derimod kønsblindt, som en rapport fra Nordisk Ministerråd har fastslået«.
Forfatterne diskuterer og analyserer køn i pædagogik og kommer med forslag til, hvordan man kan arbejde videre med et kritisk kønsblik i sin egen pædagogiske praksis, så der kan åbnes nye døre.
åbne og lukkede døre er delt i tre: Første og anden del ser på køn i hhv. daginstitutionerne og skolen, hvor tredje del vender blikket udad og ser på de pædagogiske ’trends’ ift. kønsopdeling. Her skeles til udviklingen i Sverige, som på mange fronter er længere fremme end i Danmark.
Undertitel | En antologi om køn i pædagogik |
---|---|
Forfatter | Ane Kirk, Katrine Scott, Karoline Siemens, Anne Wind (red.) |
Forlag | Bogforlaget Frydenlund |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Antologier: generelt, Uddannelsesadministration og uddannelsesorganisering |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 8. mar. 2010 |
Sideantal | 0 |
Bredde | 171 |
Højde | 246 |
Dybde | 14 |
Vægt | 441 |
Første udgave | 2010 |
Oplagsdato | 30. aug. 2010 |
Oplag | 2 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788778878274 |
EAN | 9788778878274 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |