Dansk
298,75 kr
På lager
ISBN
9788771296716
‘Dansk’ i serien ‘Mål og Midler’ giver et samlende bud på et opdateret og helhedsorienteret danskfag i en tid, der er præget af digitalisering, kompetenceorientering og fagpolitiske værdikampe. Bogen giver konkrete fagdidaktiske svar på en række af de udfordringer, vi står over for: Hvad betyder it og digitale læremidler for en nytænkning af danskfaget? Kan ‘Forenklede Fælles Mål’ bidrage til en nytænkning af faget? Hvordan skaber vi sammenhæng i et fag, der skal rumme mange forskellige typer af tekster, aktiviteter og kompetencer?
Målet er at tilbyde en fagdidaktik, der balancerer mellem den formalistiske fælde med fokus på regler, formtræk og målstyring på den ene side og den dannelsesmæssige fælde med fokus på oplevelser, følelser og styrende normativitet på den anden.
Midlet er en fagdidaktik, der fremstiller danskfaget som et spændingsfelt mellem fortolkning af klassikere, kunstværker og æstetiske tekster på den ene side og kommunikation med flygtige tegn, talehandlinger og praktiske tekster på den anden. Pointen er, at danskfaget ikke blot bør have et udvidet tekstbegreb, men også et differentieret tekstbegreb, der skelner mellem typer af tekster ud fra deres form og funktion.
Bogens fagdidaktik bliver gjort konkret og anvendelig gennem en række modeller, redskaber og eksempler på analyse og vurdering af fagets læreplaner og læremidler. Gennemgående problemstillinger er forholdet mellem fortolkning og kommunikation, dannelse og kompetencetænkning, digitalisering og multimodalitet.
Bogen er bygget op, så den bliver både meget kritisk og konkret i anden halvdel med en længere analyse af ‘Forenklede Fælles Mål’ for faget dansk og en analytisk og eksempelrig gennemgang af digitale læremidler til danskundervisningen.
Det nationale videncenter for læremidler, Læremiddel.dk, har gennemført et større udviklingsprojekt med fokus på forholdet mellem læreplaner, læremidler og skolens praksis. Resultatet er udgivelsesserien ‘Mål og midler’, der præsenterer analyser af både læreplaner og læremidler i fagene.
Målet er at tilbyde en fagdidaktik, der balancerer mellem den formalistiske fælde med fokus på regler, formtræk og målstyring på den ene side og den dannelsesmæssige fælde med fokus på oplevelser, følelser og styrende normativitet på den anden.
Midlet er en fagdidaktik, der fremstiller danskfaget som et spændingsfelt mellem fortolkning af klassikere, kunstværker og æstetiske tekster på den ene side og kommunikation med flygtige tegn, talehandlinger og praktiske tekster på den anden. Pointen er, at danskfaget ikke blot bør have et udvidet tekstbegreb, men også et differentieret tekstbegreb, der skelner mellem typer af tekster ud fra deres form og funktion.
Bogens fagdidaktik bliver gjort konkret og anvendelig gennem en række modeller, redskaber og eksempler på analyse og vurdering af fagets læreplaner og læremidler. Gennemgående problemstillinger er forholdet mellem fortolkning og kommunikation, dannelse og kompetencetænkning, digitalisering og multimodalitet.
Bogen er bygget op, så den bliver både meget kritisk og konkret i anden halvdel med en længere analyse af ‘Forenklede Fælles Mål’ for faget dansk og en analytisk og eksempelrig gennemgang af digitale læremidler til danskundervisningen.
Det nationale videncenter for læremidler, Læremiddel.dk, har gennemført et større udviklingsprojekt med fokus på forholdet mellem læreplaner, læremidler og skolens praksis. Resultatet er udgivelsesserien ‘Mål og midler’, der præsenterer analyser af både læreplaner og læremidler i fagene.
Forfatter | Hansen, Thomas Illum |
---|---|
Forlag | Klim |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Dansk, Lingvistik, Undervisning i et specifikt fag |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 15. maj 2015 |
Sideantal | 204 |
Bredde | 211 |
Højde | 261 |
Dybde | 18 |
Vægt | 776 |
Første udgave | 2015 |
Oplagsdato | 15. maj 2015 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | MOM |
ISBN-13 | 9788771296716 |
ISBN-10 | 8771296719 |
EAN | 9788771296716 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Omslagsgrafiker | Ann Odgaard Sørensen |
Illustreret i farver/sh | Nej |