Digital etik

Af: Peter Svarre
320,00 kr
På lager
ISBN
9788750061106

Arbejder du med digital kommunikation eller produktudvikling, har du et ansvar – nemlig ansvaret for, at dine digitale superkræfter ikke gør mere skade end gavn.

Misbrug af data, diskriminerende algoritmer og manipulerende adfærdsdesign er det seneste årti blevet hverdagskost. Den digitale verden er løbet af sporet, og ansvaret hviler på skuldrene af alle, der designer, udvikler, programmerer og projektleder digitale løsninger.

Digital etik hjælper dig med at bære ansvaret. Bogen giver dig:
• En forklaring på, hvorfor etik og ansvarlighed bør være det første, du tænker på, når du vågner om morgenen
• Et sprog til at tale om digital etik
• Konkrete redskaber til at forbedre dine digitale løsninger
• Argumenter for, hvorfor digital etik gavner din virksomheds bundlinje – også på den lange bane.

Skal vi bygge en bedre og mere menneskelig digital verden, starter det med dig og dine valg. Denne bog hjælper dig med at træffe de rette valg.

 

Digital Etik er noget så sjældent som en menneskelig, håndgribelig og dybt sympatisk bog om digitale forandringer og de praktiske, politiske og etiske refleksioner, som vores teknologiske fremtid afkræver. Og det er netop den slags kritiske og konkrete perspektiver på digitalisering, som verden har brug for lige nu.”
– Mikkel Flyverbom, professor i kommunikation og digitale forandringer, CBS, formand for regeringens ekspertgruppe om tech-giganter og medlem af Digitaliseringsrådet og Dataetisk Råd

 

”Vi har mere end nogensinde brug for etikken som pejlemærke, når vi designer vores samfund. Kunstig intelligens, algoritmer og data er vigtige redskaber, hvad enten vi udvikler byplanlægning, produkter til boligen, selvkørende biler, nye former for undervisning eller digitale tjenester i sundhedsvæsenet. Men det er afgørende, at menneskets og fællesskabets interesser er i centrum. Derfor skal vi stille de rigtige spørgsmål undervejs. Her er Det digitale Etikkompas et godt værktøj til at fange blinde vinkler, util sigtede konsekvenser og skjulte bias i enhver form for designproces.”
– Christiane Vejlø, direktør i Elektronista Media og medlem af Dataetisk Råd

 

”Respekt! Peter Svarre formår at gøre noget af det sværeste: at belyse, forklare og operationalisere et så komplekst emne som dataetik. Introduktionen er lige så fængende som en god roman, og den teoretiske indflyvning, der begynder med de græske filosoffer, er solid og velargumenteret. Bogen er den perfekte introduktion og appetitvækker for de mange, der bør indvies i dataetik. Et område, der endelig får den opmærksomhed, det fortjener, og som berører næsten alle – eller rettere sagt: bør gøre det.”
– Philip Wegloop, ph.d., forandringsleder af digitale transformationer

Specifikationer
Undertitel Hvordan designer vi en mere ansvarlig digital verden?
Forfatter Peter Svarre
Forlag Akademisk Forlag
Indbinding Hæftet
Thema koder Etik og socialt ansvar i virksomheder
Varegruppe Erhverv, div.
Ekspedition DBK
Udgivelsesdato 25. nov. 2022
Sideantal 240
Bredde 175
Højde 240
Dybde 18
Vægt 512
Første udgave 2022
Oplagsdato 25. nov. 2022
Oplag 1
Udgave 1
ISBN-10 8750061100
EAN 9788750061106
Sprog dan
Orignalsprog dan
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.