Er der matematik i en perleplade? + PLAKAT
347,50 kr
På lager
ISBN
9788771605471
Matematik findes overalt i vores verden. Vi bruger matematik til at beskrive det, vi oplever og undrer os over, og den danner grundlag for at forstå, hvordan verden hænger sammen. Som voksne - og som pædagoger – har vi derfor en vigtig opgave i at hjælpe barnet med at få et sprog for netop matematik og dermed understøtte barnet i sin naturlige nysgerrighed.
Bogen finder sit omdrejningspunkt i matematikdidaktiker Alan Bishops seks temaer, der hver især beskriver de grundlæggende elementer af matematikken, vi til daglig støder på. Hvert tema bredes ud og efterfølges af forslag til aktiviteter, som kan anvendes i den pædagogiske praksis: Hvordan kan vi f.eks. arbejde med former og mønstre? Hvordan kan vi beskrive vægt og tyngde? Og hvordan inddrager vi bedst muligt matematikken, når vi leger og spiller spil?
Bogen er rettet direkte mod den pædagogiske praksis og ikke mindst arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan, hvor såvel det fælles pædagogiske grundlag som de seks læreplanstemaer i høj grad rummer en sammenhæng til arbejdet med matematisk opmærksomhed.
Læseren præsenteres for en lang række eksempler på, hvordan det pædagogiske personale kan understøtte, igangsætte eller gribe den matematiske opmærksomhed i hverdagen. Bogen tilbyder desuden gode råd og vejledning til, hvordan samspil, initiativtagning og rammesætning kan indtænkes i den pædagogiske praksis. Bogen henvender sig især til pædagogisk personale, der arbejder med børn i børnehavealderen.
Bogen finder sit omdrejningspunkt i matematikdidaktiker Alan Bishops seks temaer, der hver især beskriver de grundlæggende elementer af matematikken, vi til daglig støder på. Hvert tema bredes ud og efterfølges af forslag til aktiviteter, som kan anvendes i den pædagogiske praksis: Hvordan kan vi f.eks. arbejde med former og mønstre? Hvordan kan vi beskrive vægt og tyngde? Og hvordan inddrager vi bedst muligt matematikken, når vi leger og spiller spil?
Bogen er rettet direkte mod den pædagogiske praksis og ikke mindst arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan, hvor såvel det fælles pædagogiske grundlag som de seks læreplanstemaer i høj grad rummer en sammenhæng til arbejdet med matematisk opmærksomhed.
Læseren præsenteres for en lang række eksempler på, hvordan det pædagogiske personale kan understøtte, igangsætte eller gribe den matematiske opmærksomhed i hverdagen. Bogen tilbyder desuden gode råd og vejledning til, hvordan samspil, initiativtagning og rammesætning kan indtænkes i den pædagogiske praksis. Bogen henvender sig især til pædagogisk personale, der arbejder med børn i børnehavealderen.
Undertitel | Matematisk opmærksomhed for de 3-6-årige |
---|---|
Forfatter | Alice Darville og Christina Voigt |
Forlag | Dafolo |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Førskoler og børnehaver |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DAF |
Udgivelsesdato | 28. okt. 2019 |
Sideantal | 141 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 360 |
Første udgave | 2019 |
Oplagsdato | 28. okt. 2019 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Læringsmiljøer i dagtilbud |
ISBN-10 | 8771605479 |
EAN | 9788771605471 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |