Et diagnostisk landkort-3
”I fremtidens samfund er viden den vigtigste ressource og læring den vigtigste proces. Udfordringen for det danske samfund er hverken mangel på eller adgang til informa¬tioner, men en øget evne til at lære og udvikle kompetence gennem hele livet. Derfor er det nødvendigt at sætte fokus på læring, fordi læring forædler kvalifikationer til kompetencer og læring omdanner information til viden.” Undervisningsminister Margrethe Vestager, 1999
Kompetence- og læringsbegreberne fremstår i dag som grundsten i overgangen til vidensamfundet. På den måde er begreberne med til at strukturere stadigt flere kultu¬relle, sociale, politiske og økonomiske problemstillinger. Stefan Hermann anlægger et diagnostisk og sociologisk perspektiv på denne udvikling. Han analyserer, hvordan begreberne kompetence, kompetenceudvikling og læring udfordrer mere traditionelle – og muligvis stadigt væsentlige – begreber som kvalifikationer og faglighed. Rapporten leverer således en tiltrængt analyse af nogle af de centrale udfordringer, begrebernes voldsomme popularitet stiller samfundet overfor.
Undertitel | Pejlinger og skitser |
---|---|
Forfatter | Stefan Hermann |
Forlag | Aarhus Universitetsforlag |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Sociologi |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 1. jan. 2008 |
Sideantal | 94 |
Bredde | 140 |
Højde | 241 |
Dybde | 7 |
Vægt | 164 |
Første udgave | 2008 |
Oplagsdato | 1. jan. 2008 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788776842154 |
ISBN-10 | 8776842150 |
EAN | 9788776842154 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |