Et nyt gymnasium
Staten spilder penge på de danske gymnasier – eleverne lærer og arbejder nemlig alt, alt for lidt. Det er det kontante budskab i denne debatbog om det danske gymnasium.
Gymnasiet er blevet et værested fremfor et lærested, og det skal bringes på omgangshøjde med det samfund, eleverne skal ud i. Det mener gymnasielærer Per Helmer Hansen, der med mere end 35 års erfaring ved, hvad han taler om.
Bogen er både et debatoplæg og et tankeeksperiment om et gymnasium, der på alle måder adskiller sig fra det nuværende. Et gymnasium som i langt højere grad stemmer overens med det omgivende samfunds betingelser og mål.
Per Helmer Hansen understreger, at der er rigtig mange gode ting i det moderne gymnasium, f.eks. gruppe- og projektarbejde og ikke mindst AT, men på trods af investeringer i moderne teknologi, dygtige lærere, få elever i hver klasse og de mange millioner, staten investerer i gymnasiet, mener han dog, at der er alt for meget, der halter.
Flere regeringer har ønsket, at 90 % af en årgang får en ungdomsuddannelse. Men når uddannelsen ender med 90 % opbevaring og 10 % læring, er der noget galt.
Bogen er et godt indspark i gymnasiedebatten og kommer med konkrete bud på, hvordan tingene med fordel kan gøres anderledes.
Per Helmer Hansen er lektor i mediefag ved Ørestad Gymnasium. Han er forfatter til en lang række populære undervisningsbøger og videoproducer på en række undervisnings- og dokumentarprogrammer.
Undertitel | Ikke værested men lærested! |
---|---|
Forfatter | Per Helmer Hansen |
Forlag | Frydenlund |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Danmark, Videregående skoler |
Varegruppe | Samfund, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 1. sep. 2012 |
Sideantal | 120 |
Bredde | 150 |
Højde | 221 |
Dybde | 7 |
Vægt | 247 |
Første udgave | 2012 |
Oplagsdato | 1. sep. 2012 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788771181050 |
ISBN-10 | 8771181059 |
EAN | 9788771181050 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |