Jernbanehistorisk årbog '10

Af: John Poulsen
178,75 kr
500
ISBN
9788791434259

Med statens overtagelse af Sjællandske Jernbane-Selskab i 1880 fik to meget forskellige jernbanesystemer samme ejer, og der forestod  stort administrativt arbejde omkring sammenlægningen. Lars Viinholt-Nielsen har beskrevet forløbet.

Broagerbanen åbnede i 1910 og er blevet kaldt landets mest udprægede bjergbane. Den 12 kilometer lange bane fra Vester Sottrup til Skelde blev en af DSBs mest kortlivede strækninger, idet den lukkede allerede i 1932. Banen beskrives af Morten Flindt Larsen.

Trafikrevolutionen i 1935 betød ikke mindst et farvel til de besværlige skift på jernbanerejsen mellem Fyn og Jylland. Morten Flindt Larsen skildrer Lillebælts-overfartens sidste år som bindeled mellem landsdelene, med intens trafik døgnet rundt med både gods og passagerer.

Såvel årstallet 1960 som 1985 er knyttet til samme trafikforbindelse, nemlig Kalundborg-Århus overfarten. I 1960 åbnedes Hurtigruten KalundborgÅrhus, hvor der indsattes nye, hurtigt sejlede færger som ikke undervejs anløb Samsø. Nye kæmpefærger og forbedrede bådtogsforbindelser skulle i 1985 give ruten et løft, men den kom snart ind i voldsom bølgegang.

Specifikationer
Forfatter John Poulsen
Forlag Bane Bøger Aps
Indbinding Hæftet
Thema koder Jernbaneteknik, Transportindustri
Varegruppe Årbøger
Ekspedition DBK
Udgivelsesdato 26. feb. 2010
Sideantal 0
Bredde 170
Højde 246
Dybde 7
Vægt 218
Første udgave 2010
Oplagsdato 26. feb. 2010
Oplag 1
Udgave 1
ISBN-13 9788791434259
EAN 9788791434259
Sprog dan
Orignalsprog dan
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.