Jernbanehistorisk årbog '11
I 1861 kom den første store jernbanelov i Danmark. Forud var gået mange års diskussion om linjeføringen i Jylland. Vigand Rasmussen gør op med en række myter.
Den private Gjedser Jernbane åbnede i 1886 som et led i forbindelsen til Tyskland. Per Topp Nielsen og Jens Bruun-Petersen behandler Gedserbanens materiel og drift i årene før jernbanefærgerne Gedser-Warnemünde kom til.
Lars Viinholt-Nielsen har skrevet om udbygningen af den fynske hovedbane, der i 1911 fik dobbeltspor næsten hele vejen. I den forbindelse byggedes flere nye og større stationsbygninger.
Egtvedbanens likvidation kunne først afsluttes i 1936, 6 år efter nedlæggelsen, for det var første gang at et helt jernbaneselskab lukkede - og det gav et større politisk efterspil, som Søren Agerskov fortæller om.
I 1961 blev fjernstyringscentralen i Roskilde udbygget til den oprindeligt planlagte størrelse. Ole Edvard Mogensen beretter om de nye tiders indtog ved DSB.
I 1986 åbnedes DanLink-forbindelsen, og alt jernbanegods til og fra Sverige gik nu via Københavns Frihavn. Jan Lundstrøm skildrer baggrunden for forbindelsen og dens historie.
Forfatter | John Poulsen (red.) |
---|---|
Forlag | Bane Bøger |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Jernbaneteknik, Transportindustri |
Varegruppe | Årbøger |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 22. feb. 2011 |
Sideantal | 0 |
Bredde | 170 |
Højde | 245 |
Dybde | 4 |
Vægt | 218 |
Første udgave | 2011 |
Oplagsdato | 22. feb. 2011 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788791434297 |
ISBN-10 | 8791434297 |
EAN | 9788791434297 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |