Jernbanehistorisk årbog '11

Af: John Poulsen (red.)
178,75 kr
500
ISBN
9788791434297

I 1861 kom den første store jernbanelov i Danmark. Forud var gået mange års diskussion om linjeføringen i Jylland. Vigand Rasmussen gør op med en række myter.

Den private Gjedser Jernbane åbnede i 1886 som et led i forbindelsen til Tyskland. Per Topp Nielsen og Jens Bruun-Petersen behandler Gedserbanens materiel og drift i årene før jernbanefærgerne Gedser-Warnemünde kom til. 

Lars Viinholt-Nielsen har skrevet om udbygningen af den fynske hovedbane, der i 1911 fik dobbeltspor næsten hele vejen. I den forbindelse byggedes flere nye og større stationsbygninger.

Egtvedbanens likvidation kunne først afsluttes i 1936, 6 år efter nedlæggelsen, for det var første gang at et helt jernbaneselskab lukkede - og det gav et større politisk efterspil, som Søren Agerskov fortæller om.

I 1961 blev fjernstyringscentralen i Roskilde udbygget til den oprindeligt planlagte størrelse. Ole Edvard Mogensen beretter om de nye tiders indtog ved DSB. 

I 1986 åbnedes DanLink-forbindelsen, og alt jernbanegods til og fra Sverige gik nu via Københavns Frihavn. Jan Lundstrøm skildrer baggrunden for forbindelsen og dens historie.

Specifikationer
Forfatter John Poulsen (red.)
Forlag Bane Bøger
Indbinding Hæftet
Thema koder Jernbaneteknik, Transportindustri
Varegruppe Årbøger
Ekspedition DBK
Udgivelsesdato 22. feb. 2011
Sideantal 0
Bredde 170
Højde 245
Dybde 4
Vægt 218
Første udgave 2011
Oplagsdato 22. feb. 2011
Oplag 1
Udgave 1
ISBN-13 9788791434297
ISBN-10 8791434297
EAN 9788791434297
Sprog dan
Orignalsprog dan
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.