Ledelse gennem patienten
Patienten er det nye kit, der skal få sundhedsvæsenet til at hænge sammen i en verden præget af omstilling, skærpede krav og uklare grænser. At gøre patienten til omdrejningspunkt har en række tilsigtede og utilsigtede konsekvenser, både for patienten og for styringen i sundhedsvæsenet.Denne bog præsenterer en række detaljerede casestudier, som giver indblik i, hvordan forventningerne til patienten forskydes, og hvordan nye former for styring etableres, når patienten sættes i centrum. Bogen stiller især skarpt på organiseringsprocesserne i forbindelse med patientorienteringen. Det handler blandt andet om spørgsmål som:
- Hvordan omsætter sundhedsvæsenet idealerne om patientinddragelse til organisatorisk praksis? - Hvordan organiseres relationen mellem sundhedsvæsen og patient, når patienten ses som en ressource? - Hvordan udruster sundhedsvæsenet patienter til at spille rollen som aktive brugere? - Hvilke ledelsesmæssige dilemmaer følger med patientorienteringen? - Hvilke nye forståelser af patienten er under dannelse?
Bogen henvender sig især til studerende, forskere og ledere, der er interesseret i brugerorientering og brugerinddragelse i offentlige organisationer.
Undertitel | - nye styringsformer i sundhedsvæsenet |
---|---|
Forfatter | Peter Kjær & Anne Reff (red.) |
Forlag | Handelshøjskolens Forlag |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Antologier: generelt, Sundhedsvæsen |
Varegruppe | Erhverv, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 27. sep. 2010 |
Sideantal | 292 |
Bredde | 156 |
Højde | 230 |
Dybde | 21 |
Vægt | 460 |
Første udgave | 2010 |
Oplagsdato | 27. sep. 2010 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788762903784 |
ISBN-10 | 8762903780 |
EAN | 9788762903784 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |