Liv og læring i vuggestuen
297,50 kr
503
ISBN
9788772815046
Liv og læring i vuggestuen - målrettet pædagogisk praksis med 0-3-årige børn
Livet i vuggestuen handler om børnenes indbyrdes samvær, deres fælles aktiviteter og spirende venskaber. Det handler også om det pædagogiske personales målrettede samvær og interaktion med det enkelte barn og grupper af børn. Denne bog sætter fokus på, hvordan pædagogerne sammen med børnene kan skabe et optimalt læringsmiljø, der åbner mulighed for børnenes trivsel, læring og udvikling.
Bogen dækker blandt andet emner som:
- typiske træk ved det 0-3-årige barns udvikling
- de helt små børns læringplanlægning
- dokumentation og evaluering af læringsaktiviteter
- overgangen fra hjem til vuggestue
- det vigtige forældresamarbejde
- børn, der ikke trives i vuggestuen
Stig Broström er cand.pæd.pæd og ph.d. i småbørnspædagogik. Han er lektor på Institut for Didaktik ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet.
Hanne Herring er uddannet børnehavepædagog i 1987 og har arbejdet med både vuggestue- og børnehavepædagogik. Hun har arbejdet i børnekulturinstitutionen Galaxen siden 1994.
Susanne Nellemann Nielsen er uddannet pædagog i 2001 og har siden da arbejdet i vuggestue og børnehave. Hun har arbejdet i børnekulturinstitutionen Galaxen siden 2002.
Serien: Læring i dagtilbud
Bogen er første udgivelse i serien. Læring er for alvor kommet på dagsordenen i den pædagogiske praksis på 0-6-års-området. Serien Læring i dagtilbud sætter fokus på, hvordan det pædagogiske personale kan tilrettelægge gode betingelser for børns udvikling og læring og dermed styrke og lægge grunden for børnenes nysgerrighed og glæde ved at lære.
Nogle centrale temaer i serien er læring gennem relationer, nærvær, fælles opmærksomhed og kommunikation, forholdet mellem leg, udvikling og læring samt motivation, engagement og refleksion som forudsætning for læring. Andre emner, der vil blive berørt, er: Gode læringsmiljøer, læringsstile, dokumentation og evaluering af læringsaktiviteter samt betingelser for børns læring og udvikling.
Seriens målgruppe er pædagogisk personale og ledere i daginstitutioner, men også studerende og undervisere på pædagoguddannelsen samt dagplejere og pædagogiske konsulenter kan have glæde af at læse med.
Livet i vuggestuen handler om børnenes indbyrdes samvær, deres fælles aktiviteter og spirende venskaber. Det handler også om det pædagogiske personales målrettede samvær og interaktion med det enkelte barn og grupper af børn. Denne bog sætter fokus på, hvordan pædagogerne sammen med børnene kan skabe et optimalt læringsmiljø, der åbner mulighed for børnenes trivsel, læring og udvikling.
Bogen dækker blandt andet emner som:
- typiske træk ved det 0-3-årige barns udvikling
- de helt små børns læringplanlægning
- dokumentation og evaluering af læringsaktiviteter
- overgangen fra hjem til vuggestue
- det vigtige forældresamarbejde
- børn, der ikke trives i vuggestuen
Stig Broström er cand.pæd.pæd og ph.d. i småbørnspædagogik. Han er lektor på Institut for Didaktik ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet.
Hanne Herring er uddannet børnehavepædagog i 1987 og har arbejdet med både vuggestue- og børnehavepædagogik. Hun har arbejdet i børnekulturinstitutionen Galaxen siden 1994.
Susanne Nellemann Nielsen er uddannet pædagog i 2001 og har siden da arbejdet i vuggestue og børnehave. Hun har arbejdet i børnekulturinstitutionen Galaxen siden 2002.
Serien: Læring i dagtilbud
Bogen er første udgivelse i serien. Læring er for alvor kommet på dagsordenen i den pædagogiske praksis på 0-6-års-området. Serien Læring i dagtilbud sætter fokus på, hvordan det pædagogiske personale kan tilrettelægge gode betingelser for børns udvikling og læring og dermed styrke og lægge grunden for børnenes nysgerrighed og glæde ved at lære.
Nogle centrale temaer i serien er læring gennem relationer, nærvær, fælles opmærksomhed og kommunikation, forholdet mellem leg, udvikling og læring samt motivation, engagement og refleksion som forudsætning for læring. Andre emner, der vil blive berørt, er: Gode læringsmiljøer, læringsstile, dokumentation og evaluering af læringsaktiviteter samt betingelser for børns læring og udvikling.
Seriens målgruppe er pædagogisk personale og ledere i daginstitutioner, men også studerende og undervisere på pædagoguddannelsen samt dagplejere og pædagogiske konsulenter kan have glæde af at læse med.
Undertitel | målrettet pædagogisk praksis med 0-3-årige |
---|---|
Forfatter | Stig Broström, Hanne Herring, Susanne Nellemann Nielsen |
Forlag | Dafolo |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Førskoler og børnehaver |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DAF |
Udgivelsesdato | 9. sep. 2010 |
Sideantal | 140 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2010 |
Oplagsdato | 9. sep. 2010 |
Oplag | 2 |
Udgave | 1 |
Serie | Læring i dagtilbud |
ISBN-13 | 9788772815046 |
ISBN-10 | 8772815043 |
EAN | 9788772815046 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |
Photographer | Stig Broström m.fl. |