Mellem omsorg og metode
250,00 kr
520
ISBN
9788791562150
Hver dag træffer offentlige myndigheder beslutninger om udsatte børn og unge. Beslutningerne indebærer utallige overvejelser over de involverede børn og familier. Anbringelse uden for eget hjem er en beslutning, der uden tvivl repræsenterer et af de største offentlige indgreb i en families liv. Og der knytter sig af samme grund stor interesse for at finde gode måder at anbringe børn og unge på.
Gennem flere årtier har man arbejdet på at finde nye løsningsmodeller, og behovet for forskningsbaseret viden er fortsat stort. Denne antologi er resultatet af et tværfagligt forskningsprogram, som de sidste fem år har studeret forskellige sider af døgninstitutioner for børn og unge og det liv, der udspiller sig her.
På døgninstitutioner og i deres omgivelser er mange interesser på spil, og i denne antologi skitseres for første gang et billede af døgninstitutioner, der viser en overraskende variation i måden at gribe opgaven an på. De seks projekter i forskningsprogrammet er gennemført i et samarbejde mellem forskere fra Aarhus Universitet, Den sociale Højskole i Århus og CVU Midt-Vest. Alle projekter bidrager med væsentlige brikker i puslespillet om døgninstitutioners virkninger; hvert projekt på sin måde. Nogle projekter tager fat på børns, forældres eller pædagogers perspektiver, mens andre lægger vægt på kulturel sensivitet, hjemlighed eller organisatoriske aspekter.
Antologiens titel:Mellem omsorg og metode knytter an til et centralt skisma på feltet. Dels har børnene brug for omsorg og at blive passet på af ansvarlige voksne, og dels bruger institutionerne pædagogiske metoder, som forventes at virke. Pendulet mellem omsorg og metode svinger i øjeblikket mest mod metodesiden, og mange døgninstitutioner står derfor midt i den opgave at dokumentere deres pædagogiske indsats. Hvor kriteriet tidligere var offentlig omsorg for svigtede børn, er kriteriet nu effekt eller resultater. Fortidens dyder bliver fremtidens laster!
Gennem flere årtier har man arbejdet på at finde nye løsningsmodeller, og behovet for forskningsbaseret viden er fortsat stort. Denne antologi er resultatet af et tværfagligt forskningsprogram, som de sidste fem år har studeret forskellige sider af døgninstitutioner for børn og unge og det liv, der udspiller sig her.
På døgninstitutioner og i deres omgivelser er mange interesser på spil, og i denne antologi skitseres for første gang et billede af døgninstitutioner, der viser en overraskende variation i måden at gribe opgaven an på. De seks projekter i forskningsprogrammet er gennemført i et samarbejde mellem forskere fra Aarhus Universitet, Den sociale Højskole i Århus og CVU Midt-Vest. Alle projekter bidrager med væsentlige brikker i puslespillet om døgninstitutioners virkninger; hvert projekt på sin måde. Nogle projekter tager fat på børns, forældres eller pædagogers perspektiver, mens andre lægger vægt på kulturel sensivitet, hjemlighed eller organisatoriske aspekter.
Antologiens titel:Mellem omsorg og metode knytter an til et centralt skisma på feltet. Dels har børnene brug for omsorg og at blive passet på af ansvarlige voksne, og dels bruger institutionerne pædagogiske metoder, som forventes at virke. Pendulet mellem omsorg og metode svinger i øjeblikket mest mod metodesiden, og mange døgninstitutioner står derfor midt i den opgave at dokumentere deres pædagogiske indsats. Hvor kriteriet tidligere var offentlig omsorg for svigtede børn, er kriteriet nu effekt eller resultater. Fortidens dyder bliver fremtidens laster!
Undertitel | tværfaglige studier i institutionsliv |
---|---|
Forfatter | Anja Stokholm;Susanne Højlund og Tina Andersen;Gordon Vincenti;Kirsten Højbjerg;Steen Juul Hansen;Ole Steen Kristensen;Katja Anna Hybel |
Forlag | PUC |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Antologier: generelt, Sociale velfærdsordninger |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 2. jan. 2006 |
Sideantal | 274 |
Bredde | 170 |
Højde | 224 |
Dybde | 20 |
Vægt | 575 |
Første udgave | 2006 |
Oplagsdato | 17. okt. 2014 |
Oplag | 2 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788791562150 |
ISBN-10 | 8791562155 |
EAN | 9788791562150 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Oversætter | null |
Illustreret i farver/sh | Nej |